H άμεση σύνδεση των δαπανών με την ποιότητα των σπουδών και με στόχο τη μέγιστη δυνατή αποδοτικότητα επιχειρείται με το νομοσχέδιο για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό που κατατέθηκε στη Βουλή.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο ρυθμίζεται το πλαίσιο για την ανάπτυξη και ενίσχυση δραστηριοτήτων και πρωτοβουλιών στον τομέα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό από το υπουργείο Παιδείας για:
α) τη διδασκαλία, καλλιέργεια και προώθηση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού σε πολίτες της ελληνικής διασποράς και του κόσμου,
β) την πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των Ελλήνων μαθητών στο εξωτερικό με τη διατήρηση των στοιχείων της ελληνικής τους ταυτότητας και την ταυτόχρονη ενίσχυση της αμοιβαίας κατανόησης, της ειρηνικής συμβίωσης και της συνεργασίας ατόμων και ομάδων διαφορετικής προέλευσης,
γ) την ανάδειξη των ιδιαίτερων πολιτιστικών στοιχείων, των παραδόσεων, της ιστορίας, της γνώσης και της εμπειρίας της ελληνικής διασποράς και την αξιοποίηση τους, ιδιαίτερα μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος,
δ) την αμοιβαία ανταλλαγή και επικοινωνία μεταξύ όλων των κοινοτήτων της ελληνικής διασποράς με βάση την ελληνική ιστορία, γλώσσα και πολιτισμό,
ε) την οικοδόμηση, παγκόσμιων δικτύων ελληνικής παιδείας με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, με στόχο τη γλωσσική, εκπαιδευτική και πολιτισμική ανταλλαγή και δράση,
στ) την αναβάθμιση των μονάδων, που παρέχουν ελληνόγλωσση εκπαίδευση έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η ισότιμη ένταξη των μαθητών τους στην χώρα υποδοχής,
ζ) την υποστήριξη των μορφών ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης που είναι ενταγμένες ή θεσμικά συνδεμένες με το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας υποδοχής και αποτελούν πρότυπα αριστείας και ποιοτικής εκπαίδευσης.
Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση παρέχεται από εκπαιδευτικές μονάδες του εξωτερικού και συγκεκριμένα: από υφιστάμενα σχολεία κάθε βαθμίδας εκπαίδευσης, στους αποφοίτους των οποίων χορηγούνται τίτλοι σπουδών, που αναγνωρίζονται ως ισότιμοι με τους τίτλους των αντίστοιχων σχολείων της ημεδαπής με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Από δίγλωσσα σχολεία ξένων χωρών κάθε βαθμίδας εκπαίδευσης, στους αποφοίτους των οποίων χορηγούνται τίτλοι σπουδών του ξένου σχολείου. Από ελληνικά τμήματα των ευρωπαϊκών σχολείων και των σχολείων διεθνών οργανισμών. Από τμήματα ελληνικών σπουδών ή άλλες μορφές οργάνωσης ελληνικών σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ξένων χωρών καθώς και θεολογικές σχολές ή μονάδες θεολογικής εκπαίδευσης. Από εκπαιδευτικές μονάδες ελληνόγλωσσης ή δίγλωσσης εκπαίδευσης, οι οποίες παρέχουν κάθε είδους επαγγελματική κατάρτιση, αρχική ή συμπληρωματική και εξασφαλίζουν στους εκπαιδευόμενους αντίστοιχα προσόντα με τη διδασκαλία επιστημονικών, τεχνικών, επαγγελματικών και πρακτικών γνώσεων και την καλλιέργεια ανάλογων δεξιοτήτων και οι χορηγούμενοι από αυτές τίτλοι σπουδών αναγνωρίζονται, ως ισότιμοι με τους τίτλους αντιστοίχου διάρκειας φοίτησης ινστιτούτων και σχολών επαγγελματικής κατάρτισης της ημεδαπής, με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Από τμήματα διδασκαλίας ενηλίκων και κέντρα διδασκαλίας από απόσταση με όλες τις μορφές και από εκπαιδευτικές μονάδες, που δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις των προηγουμένων εδαφίων και δεν χορηγούν τίτλο σπουδών, που αναγνωρίζεται από εκπαιδευτικό σύστημα.
Με διεθνείς και διακρατικές συμφωνίες μπορεί να ιδρύονται δίγλωσσα σχολεία κάθε βαθμίδας εκπαίδευσης σε ξένες χώρες ή τάξεις, τμήματα ή προγράμματα ελληνικής γλώσσας, ενταγμένα σε σχολεία ξένων χωρών, τα οποία ακολουθούν τους κανόνες, που ορίζονται σε αυτές καθώς και να καθορίζονται ιδιαίτεροι τύποι εκπαιδευτικών μονάδων ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, που επίσης, ακολουθούν τους κανόνες, που ορίζονται στις συμφωνίες.
Φορείς της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης το εξωτερικό μπορεί να είναι οι ελληνικές διπλωματικές ή προξενικές αρχές, εκπαιδευτικές ή άλλες αρχές ξένων χωρών, ελληνικές κοινότητες της διασποράς, μορφωτικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, σωματεία και άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα.
Με απόφαση του υπουργού Παιδείας που εκδίδεται μετά από πρόταση των διπλωματικών ή προξενικών αρχών, εκπαιδευτικές μονάδες οι οποίες παρουσιάζουν ιδιαίτερα ποιοτικό, σημαντικό και με χρονική διάρκεια έργο ή δραστηριότητα, ως προς την προώθηση των σκοπών του παρόντος νόμου, χαρακτηρίζονται ως «Κέντρα - Λόγος» και τίθενται υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας. Με όμοια απόφαση που εκδίδεται με την ίδια διαδικασία ο παραπάνω χαρακτηρισμός μπορεί να ανακαλείται. Με απόφαση του υπουργού Παιδείας, επίσης καθορίζονται οι περιπτώσεις και οι προϋποθέσεις εφαρμογής της παρούσας διάταξης.
Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες η αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Φ. Γεννηματά θα παρουσιάσει λεπτομερώς εντός των επομένων ημερών το νέο καθεστώς λειτουργίας της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο ρυθμίζεται το πλαίσιο για την ανάπτυξη και ενίσχυση δραστηριοτήτων και πρωτοβουλιών στον τομέα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό από το υπουργείο Παιδείας για:
α) τη διδασκαλία, καλλιέργεια και προώθηση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού σε πολίτες της ελληνικής διασποράς και του κόσμου,
β) την πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των Ελλήνων μαθητών στο εξωτερικό με τη διατήρηση των στοιχείων της ελληνικής τους ταυτότητας και την ταυτόχρονη ενίσχυση της αμοιβαίας κατανόησης, της ειρηνικής συμβίωσης και της συνεργασίας ατόμων και ομάδων διαφορετικής προέλευσης,
γ) την ανάδειξη των ιδιαίτερων πολιτιστικών στοιχείων, των παραδόσεων, της ιστορίας, της γνώσης και της εμπειρίας της ελληνικής διασποράς και την αξιοποίηση τους, ιδιαίτερα μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος,
δ) την αμοιβαία ανταλλαγή και επικοινωνία μεταξύ όλων των κοινοτήτων της ελληνικής διασποράς με βάση την ελληνική ιστορία, γλώσσα και πολιτισμό,
ε) την οικοδόμηση, παγκόσμιων δικτύων ελληνικής παιδείας με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, με στόχο τη γλωσσική, εκπαιδευτική και πολιτισμική ανταλλαγή και δράση,
στ) την αναβάθμιση των μονάδων, που παρέχουν ελληνόγλωσση εκπαίδευση έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η ισότιμη ένταξη των μαθητών τους στην χώρα υποδοχής,
ζ) την υποστήριξη των μορφών ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης που είναι ενταγμένες ή θεσμικά συνδεμένες με το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας υποδοχής και αποτελούν πρότυπα αριστείας και ποιοτικής εκπαίδευσης.
Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση παρέχεται από εκπαιδευτικές μονάδες του εξωτερικού και συγκεκριμένα: από υφιστάμενα σχολεία κάθε βαθμίδας εκπαίδευσης, στους αποφοίτους των οποίων χορηγούνται τίτλοι σπουδών, που αναγνωρίζονται ως ισότιμοι με τους τίτλους των αντίστοιχων σχολείων της ημεδαπής με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Από δίγλωσσα σχολεία ξένων χωρών κάθε βαθμίδας εκπαίδευσης, στους αποφοίτους των οποίων χορηγούνται τίτλοι σπουδών του ξένου σχολείου. Από ελληνικά τμήματα των ευρωπαϊκών σχολείων και των σχολείων διεθνών οργανισμών. Από τμήματα ελληνικών σπουδών ή άλλες μορφές οργάνωσης ελληνικών σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ξένων χωρών καθώς και θεολογικές σχολές ή μονάδες θεολογικής εκπαίδευσης. Από εκπαιδευτικές μονάδες ελληνόγλωσσης ή δίγλωσσης εκπαίδευσης, οι οποίες παρέχουν κάθε είδους επαγγελματική κατάρτιση, αρχική ή συμπληρωματική και εξασφαλίζουν στους εκπαιδευόμενους αντίστοιχα προσόντα με τη διδασκαλία επιστημονικών, τεχνικών, επαγγελματικών και πρακτικών γνώσεων και την καλλιέργεια ανάλογων δεξιοτήτων και οι χορηγούμενοι από αυτές τίτλοι σπουδών αναγνωρίζονται, ως ισότιμοι με τους τίτλους αντιστοίχου διάρκειας φοίτησης ινστιτούτων και σχολών επαγγελματικής κατάρτισης της ημεδαπής, με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Από τμήματα διδασκαλίας ενηλίκων και κέντρα διδασκαλίας από απόσταση με όλες τις μορφές και από εκπαιδευτικές μονάδες, που δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις των προηγουμένων εδαφίων και δεν χορηγούν τίτλο σπουδών, που αναγνωρίζεται από εκπαιδευτικό σύστημα.
Με διεθνείς και διακρατικές συμφωνίες μπορεί να ιδρύονται δίγλωσσα σχολεία κάθε βαθμίδας εκπαίδευσης σε ξένες χώρες ή τάξεις, τμήματα ή προγράμματα ελληνικής γλώσσας, ενταγμένα σε σχολεία ξένων χωρών, τα οποία ακολουθούν τους κανόνες, που ορίζονται σε αυτές καθώς και να καθορίζονται ιδιαίτεροι τύποι εκπαιδευτικών μονάδων ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, που επίσης, ακολουθούν τους κανόνες, που ορίζονται στις συμφωνίες.
Φορείς της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης το εξωτερικό μπορεί να είναι οι ελληνικές διπλωματικές ή προξενικές αρχές, εκπαιδευτικές ή άλλες αρχές ξένων χωρών, ελληνικές κοινότητες της διασποράς, μορφωτικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, σωματεία και άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα.
Με απόφαση του υπουργού Παιδείας που εκδίδεται μετά από πρόταση των διπλωματικών ή προξενικών αρχών, εκπαιδευτικές μονάδες οι οποίες παρουσιάζουν ιδιαίτερα ποιοτικό, σημαντικό και με χρονική διάρκεια έργο ή δραστηριότητα, ως προς την προώθηση των σκοπών του παρόντος νόμου, χαρακτηρίζονται ως «Κέντρα - Λόγος» και τίθενται υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας. Με όμοια απόφαση που εκδίδεται με την ίδια διαδικασία ο παραπάνω χαρακτηρισμός μπορεί να ανακαλείται. Με απόφαση του υπουργού Παιδείας, επίσης καθορίζονται οι περιπτώσεις και οι προϋποθέσεις εφαρμογής της παρούσας διάταξης.
Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες η αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Φ. Γεννηματά θα παρουσιάσει λεπτομερώς εντός των επομένων ημερών το νέο καθεστώς λειτουργίας της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό.