8 Μαΐου 2012

Επιμένουν σε αγορές πλοίων οι Eλληνες εφοπλιστές

Ελαφρά μειωμένος είναι ο ρυθμός αγοραπωλησιών πλοίων στο πρώτο τετράμηνο του 2012 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ λόγω της πτώσης της αξίας των πλοίων μειωμένα καταγράφονται και τα επενδυμένα κεφάλαια.


 

Οπως αναφέρει η "Ναυτεμπορική" σε άρθρο του Λάμπρου Καραγεώργου, παγκοσμίως το πρώτο τετράμηνο του 2012 άλλαξαν χέρια 312 πλοία συνολικής αξίας 3,67 δισ. δολ. έναντι 353 πλοίων συνολικής αξίας 6,33 δισ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking.

Τα ελληνικά συμφέροντα, πρωταγωνίστησαν για μία ακόμη φορά, διατηρώντας την πρώτη θέση στη σχετική κατάταξη. Επένδυσαν 1,08 δισ. δολ. και απέκτησαν 56 πλοία, ενώ το ίδιο διάστημα πέρυσι είχαν επενδύσει 1,17 δισ. δολ. για την αγορά 49 πλοίων.

Από τα 56 πλοία τα 28 ήταν πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, τα 17 δεξαμενόπλοια και τα 11 containerships, ενώ πέρυσι είχαν αποκτήσει 19 πλοία ξηρού φορτίου, 12 δεξαμενόπλοια και 18 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Στο μεταξύ, έντονη δραστηριότητα παρουσιάστηκε την προηγούμενη εβδομάδα στον τομέα των νέων παραγγελιών και κυρίως στα δεξαμενόπλοια medium range (MR).

Ειδικότερα σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Golden Destiny την τελευταία εβδομάδα καταγράφηκαν διεθνώς περί τις 40 νέες παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων γεγονός που ισοδυναμεί με αύξηση 67% σε σύγκριση με μία εβδομάδα πριν. Η συνολική χωρητικότητα των υπό παραγγελία πλοίων έφθασε τους 841.740 dwt και η αξία της επένδυσης τους ξεπέρασε τα 1,14 δισ. δολ.

Οι περισσότερες παραγγελίες, 13 τον αριθμό, δόθηκαν για δεξαμενόπλοια και κυρίως για πλοία τύπου MR όπου παρατηρείται ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Επίσης ενδιαφέρον υπήρξε και για πλοία μεταφοράς αερίου.

Τα ελληνικά συμφέροντα πάντως εξακολουθούν να "απέχουν" από μαζικές παραγγελίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι την τελευταία εβδομάδα, ελληνικά συμφέροντα προχώρησαν στην παραγγελία ενός πλοίου ξηρού φορτίου, ενώ μία άλλη παραγγελία που αποδίδεται, από ναυλομεσιτικούς οίκους, στην Avin International είναι παλαιότερη.

Επιπλέον στη διάρκεια του Απριλίου η "συγκομιδή" σε νέες παραγγελίες από πλευράς ελληνικών συμφερόντων ήταν φτωχή, καθώς κατεγράφησαν μόλις δυο ακόμη κινήσεις. Η πρώτη αφορά την Tsakos Energy navigation (TEN) με την παραγγελία ενός πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) με οψιόν για ένα ακόμη, και η δεύτερη τη ναυτιλιακή εταιρεία Sun Enterprises του Ομίλου Λιβανού, και αναφέρεται στην κατασκευή δύο product τάνκερ, στα ναυπηγεία της Hyundai.

Πάντως μειωμένη επενδυτική δραστηριότητα των ελληνικών συμφερόντων σε νεότευκτα πλοία καταγράφηκε και στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2012. Σύμφωνα με στοιχεία της Golden Destiny, οι Έλληνες εφοπλιστές προχώρησαν στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου σε παραγγελίες 21 συνολικά νεότευκτων πλοίων, εκ των οποίων δεκατρία είναι bulk carriers, έξι δεξαμενόπλοια και δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Οι εφοπλιστές επένδυσαν συνολικά 1,057 δισ. δολάρια για τις συγκεκριμένες κατασκευές. Το πρώτο τρίμηνο του 2011 οι συνολικές παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών ήταν 30 πλοία ύψους επένδυσης άνω των 1,016 δισ. δολ., ωστόσο για 18 πλοία δεν είχε γίνει γνωστή η τιμή ναυπήγησης.

Παγκοσμίως το πρώτο τρίμηνο του 2012 παραγγέλθηκαν 283 πλοία έναντι 364 το ίδιο διάστημα του 2011 συνολικής αξίας 16,6 δισ. δολ. Το 2011 οι επενδύσεις σε νεότευκτα το διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου είχαν ανέλθει στα 28,6 δισ. δολ., χωρίς όμως να γίνουν γνωστές οι τιμές ναυπήγησης 131 πλοίων.