Σε καθεστώς αυστηρής επιτήρησης μέχρι το τέλος του έτους τίθεται η Ελλάδα από την Επιτροπή κατά της Διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης (GRECO) για «την πλήρη ανεπάρκεια που παρουσιάζει στον τομέα πάταξης της διαφθοράς στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και στη διασφάλιση της διαφάνειας στη χρηματοδότηση πολιτικών κομμάτων».
Στην έκθεση στηλιτεύεται το γεγονός ότι οι ελληνικές αρχές εφάρμοσαν μόνο μία από τις 27 συστάσεις που είχε απευθύνει, πριν από δύο χρόνια, η GRECO.
«Ακόμα και αν η σχεδόν παντελής έλλειψη συγκεκριμένων αποτελεσμάτων μπορεί να είναι κατανοητή δεδομένης της δύσκολης κατάστασης στην Ελλάδα, είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι καμία πρόοδος δεν έχει καταγραφεί ούτε για τις λίγες προτάσεις που δεν θα απαιτούσαν, κατ ανάγκη, την αλλαγή του νόμου», συμπεραίνει η Επιτροπή.
η Επιτροπή επισημαίνει ότι, παρά τις συστάσεις, οι ελληνικές Αρχές:
«Ακόμα και αν η σχεδόν παντελής έλλειψη συγκεκριμένων αποτελεσμάτων μπορεί να είναι κατανοητή δεδομένης της δύσκολης κατάστασης στην Ελλάδα, είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι καμία πρόοδος δεν έχει καταγραφεί ούτε για τις λίγες προτάσεις που δεν θα απαιτούσαν, κατ ανάγκη, την αλλαγή του νόμου», συμπεραίνει η Επιτροπή.
η Επιτροπή επισημαίνει ότι, παρά τις συστάσεις, οι ελληνικές Αρχές:
- Δεν θεσμοθέτησαν ευρύτερα το αδίκημα της διαφθοράς για δικαστές, κατηγόρους και μέλη των εθνικών επιτροπών, ξένων και διεθνών συμφερόντων, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και για τις οποία δεν υπάρχει ποινικοποίηση του αδικήματος της διαφθοράς.
- Δεν κατήργησαν την προθεσμία παραγραφής που υπάρχει για την άσκηση ποινικών διώξεων σε μέλη και πρώην μέλη των ελληνικών κυβερνήσεων που κατηγορούνται για διαφθορά και δεν κατήργησαν τη νομική φόρμουλα που επιτρέπει την παύση της δίωξης πολιτικών για αδικήματα, με την αιτιολογία ότι η δίωξη αυτή ενδέχεται να διαταράξει τις διεθνείς σχέσεις της χώρας.
Σημειώνεται, οι ελληνικές Αρχές ανέφεραν ότι η συμμόρφωση με τη σύσταση αυτή θα απαιτούσε μια αλλαγή στο Σύνταγμα, η οποία δεν είναι δυνατόν να γίνει πριν από το 2013.
Στην έκθεση περιλαμβάνεται ακόμη ο ισχυρισμός των ελληνικών αρχών ότι, σε απάντηση στην αυξανόμενη δημόσια αγανάκτηση, πολλοί εισαγγελείς έχουν προσπαθήσει να παρακάμψουν το εμπόδιο της ειδικής παραγραφής, κατηγορώντας πρώην υπουργούς για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος και ψευδείς δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων.
Η GRECO, ωστόσο, επιμένει ότι η ειδική παραγραφή είναι ακόμα σε ισχύ και εξακολουθεί να αποτελεί εμπόδιο για τη δίωξη των εν ενεργεία και πρώην μελών των ελληνικών κυβερνήσεων, για τα αδικήματα δωροδοκίας και διαφθοράς, όπως παραδέχονται και οι ίδιες οι ελληνικές Αρχές.
Σε αυτό το σημείο η Επιτροπή σημειώνει ότι θα πρέπει να υπάρξει πλήρης διαφάνεια στην διαχείριση εσόδων-εξόδων των πολιτικών κομμάτων, σημειώνοντας ότι ακόμη και τα «κουπόνια» ενίσχυσης των κομμάτων πρέπει να είναι ονομαστικά και οι ενισχύσεις και οι πάσης φύσεως δωρεές να καταβάλλονται μέσω τραπεζικών λογαριασμών.
Από το περιεχόμενο του πορίσματος της GRECO προκύπτει ότι οι ελληνικές αρχές στις απαντήσεις που έδωσαν, υποστηρίζουν ότι όλες οι σχετικές ρυθμίσεις, για την ποινικοποίηση της ενεργητικής και παθητικής δωροδοκίας, στο δημόσιο τομέα και σε εκείνον που αφορά δραστηριότητες πρώην υπουργών, βουλευτών, δικαστών και ανώτατων στελεχών της δημόσιας διοίκησης, περιλαμβάνονται σε σχετικό νομοσχέδιο που καταρτίζεται αλλά δεν έχει υποβληθεί, ακόμη, για συζήτηση και έγκριση στη Βουλή των Ελλήνων.
Στην έκθεση αξιολόγησης της Επιτροπής, ωστόσο, επισημαίνεται ότι «η αναποτελεσματική εφαρμογή του νόμου, σε περιπτώσεις δίωξης και εκδίκασης εγκλημάτων διαφθοράς, οδηγεί σε μια ευρέως διαδεδομένη αντίληψη για ατιμωρησία και αποτελεί πηγή μεγάλης ανησυχίας στην Ελλάδα».
Στην έκθεση περιλαμβάνεται ακόμη ο ισχυρισμός των ελληνικών αρχών ότι, σε απάντηση στην αυξανόμενη δημόσια αγανάκτηση, πολλοί εισαγγελείς έχουν προσπαθήσει να παρακάμψουν το εμπόδιο της ειδικής παραγραφής, κατηγορώντας πρώην υπουργούς για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος και ψευδείς δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων.
Η GRECO, ωστόσο, επιμένει ότι η ειδική παραγραφή είναι ακόμα σε ισχύ και εξακολουθεί να αποτελεί εμπόδιο για τη δίωξη των εν ενεργεία και πρώην μελών των ελληνικών κυβερνήσεων, για τα αδικήματα δωροδοκίας και διαφθοράς, όπως παραδέχονται και οι ίδιες οι ελληνικές Αρχές.
Σε αυτό το σημείο η Επιτροπή σημειώνει ότι θα πρέπει να υπάρξει πλήρης διαφάνεια στην διαχείριση εσόδων-εξόδων των πολιτικών κομμάτων, σημειώνοντας ότι ακόμη και τα «κουπόνια» ενίσχυσης των κομμάτων πρέπει να είναι ονομαστικά και οι ενισχύσεις και οι πάσης φύσεως δωρεές να καταβάλλονται μέσω τραπεζικών λογαριασμών.
Από το περιεχόμενο του πορίσματος της GRECO προκύπτει ότι οι ελληνικές αρχές στις απαντήσεις που έδωσαν, υποστηρίζουν ότι όλες οι σχετικές ρυθμίσεις, για την ποινικοποίηση της ενεργητικής και παθητικής δωροδοκίας, στο δημόσιο τομέα και σε εκείνον που αφορά δραστηριότητες πρώην υπουργών, βουλευτών, δικαστών και ανώτατων στελεχών της δημόσιας διοίκησης, περιλαμβάνονται σε σχετικό νομοσχέδιο που καταρτίζεται αλλά δεν έχει υποβληθεί, ακόμη, για συζήτηση και έγκριση στη Βουλή των Ελλήνων.
Στην έκθεση αξιολόγησης της Επιτροπής, ωστόσο, επισημαίνεται ότι «η αναποτελεσματική εφαρμογή του νόμου, σε περιπτώσεις δίωξης και εκδίκασης εγκλημάτων διαφθοράς, οδηγεί σε μια ευρέως διαδεδομένη αντίληψη για ατιμωρησία και αποτελεί πηγή μεγάλης ανησυχίας στην Ελλάδα».
Μεταξύ των λόγων που αναφέρονται στην έκθεση και συνδράμουν στην ατιμωρησία των υπευθύνων για εγκλήματα διαφθοράς, είναι η απουσία αποτελεσματικών μηχανισμών ελέγχου στη δημόσια διοίκηση, η έλλειψη επαρκών αποδεικτικών στοιχείων, η ελλιπής οργάνωση των αρχών επιβολής του νόμου και η υπερβολική βραδύτητα της Δικαιοσύνης.
Πηγη ΕΘΝΟΣ