2 Ιουλίου 2013

Θ. Βενιάμης: «Η ελληνόκτητος ναυτιλία έχει την προοπτική να προσφέρει θέσεις εργασίας στους νέους»

«Προϋπόθεση ωστόσο είναι να υπάρξει το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο που θα επιτρέπει τη ναυτολόγηση κατώτερων πληρωμάτων με όρους ανταγωνιστικούς», δήλωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης.

Η ελληνόκτητος ναυτιλία έχει την προοπτική να προσφέρει πολυάριθμες θέσεις εργασίας στους νέους που μαστίζονται από την ανεργία, προϋπόθεση ωστόσο είναι να υπάρξει το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο που θα επιτρέπει τη ναυτολόγηση κατώτερων πληρωμάτων με όρους ανταγωνιστικούς, αναφέρει στο εισαγωγικό του σημείωμα, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, παρουσιάζοντας την Ετήσια Έκθεση για το 2012.
Ο κ. Βενιάμης τονίζει ότι «είναι ατυχής συγκυρία ότι τη χρονική περίοδο που η Ελλάδα κλήθηκε να αντιμετωπίσει την οξύτατη κρίση στην εθνική της οικονομία, η ναυτιλία διεθνώς λόγω του ενδημικού χαρακτήρα των έντονων διακυμάνσεων της ναυλαγοράς, αντιμετωπίζει μία βαθιά κρίση, μεγάλης έκτασης και διάρκειας».
Παράλληλα, αποδίδει τη βαθιά κρίση στη ναυτιλία σε τρεις κυρίως παράγοντες, στη μείωση των διακινούμενων φορτίων, στην υπερπροσφορά χωρητικότητας και στην αδυναμία του χρηματοπιστωτικού συστήματος διεθνώς για επαρκή παροχή οικονομικής στήριξης.
Σύμφωνα με την έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, παρά τη δυσμενή διεθνή οικονομική συγκυρία, τα έσοδα από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών σε ξένο συνάλλαγμα το 2012 ανήλθαν σε 13.286 εκατ. ευρώ έναντι 14.097 εκατ. ευρώ το 2011, δηλαδή μείωση της τάξης του 5,75%, ενώ 192.000 άτομα στη χώρα μας απασχολήθηκαν άμεσα η έμμεσα σε διάφορους ναυτιλιακούς τομείς.
Αναφέρεται επίσης ότι το ηλικιακό προφίλ της ελληνικής σημαίας στόλου το 2012 ήταν 11,3 έτη - με 50% του στόλου ηλικίας μικρότερης των 10 ετών - και του ελληνόκτητου στόλου τα 10,2 έτη, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου ήταν 12,7 έτη.
Το 2012 το ελληνικό νηολόγιο αριθμούσε 1.939 πλοία (χωρητικότητας άνω των 100 gt), ενώ ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 3.428 πλοία (μεγαλύτερα των 1.000 gt) με 245,14 εκατομμύρια dwt, αντιπροσωπεύοντας 15,56% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt.
Η ελληνική σημαία κατέχει την έκτη θέση στη διεθνή κατάταξη (σε dwt) και τη δεύτερη στην ΕΕ (σε gt).
Στο τέλος Δεκεμβρίου 2012, οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν σε 304 πλοία (άνω των 1.000 gt), συνολικής χωρητικότητας 29,56 εκατ. dwt. Από τα πλοία αυτά, 102 είναι δεξαμενόπλοια που αντιπροσωπεύουν το 22,34% της παγκόσμιας ναυπηγούμενης χωρητικότητας (σε dwt) και συμπεριλαμβάνουν 32 δεξαμενόπλοια LNG/LPG που αντιστοιχούν στο 28,69% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt), καθώς και 134 φορτηγά πλοία που αντιστοιχούν σε 11,51% της συνολικής ναυπηγούμενης χωρητικότητας στην κάθε κατηγορία αντιστοίχως, 60 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που αντιστοιχούν σε 9,39% της ναυπηγούμενης χωρητικότητας (dwt) και 8 άλλα πλοία.
Είναι αξιοσημείωτο ότι οι παραγγελίες της ελληνικής πλοιοκτησίας το 2012 εξακολουθούν να υποδηλώνουν μία τάση διαφοροποίησης προς εξειδικευμένα πλοία, όπως τα LNG, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και σε πλατφόρμες offshore και πλοία εξόρυξης πετρελαίου (drilling ships).
Πηγή: AMΠE