11 Φεβρουαρίου 2010

Κρίση και «σημαία» βρέθηκαν στο επίκεντρο του προβληματισμού

Η ελληνική ναυτιλία αντιμετωπίζει την κρίση με επιτυχία, ανανεώνοντας το στόλο της, όπως προκύπτει και από τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, ενώ προβληματίζεται από τις επιπτώσεις που έχει στη λειτουργία της η νέα δομή του διοικητικού φορέα που είναι αρμόδιος για τον κλάδο μετά και τις αποφάσεις της νέας κυβέρνησης.


Η ναυτιλιακή κρίση και η κατάργηση της αυτοτέλειας του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας κυριάρχησαν, σύμφωνα με πληροφορίες, στη χθεσινή ετήσια τακτική γενική συνέλευσης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ΕΕΕ .

H κατάργηση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και η «αποκοπή» του ομφάλιου λώρου που συνέδεε το Λιμενικό Σώμα με την ελληνική ναυτιλία εξακολουθούν να προβληματίζουν τον ελληνικό εφοπλισμό, παράγοντες του οποίου θεωρούν ότι η εξέλιξη αυτή αδυνατίζει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας.
Χωρίς προς το παρόν να συνδέεται -επισήμως τουλάχιστον- άμεσα η μείωση του αριθμού των υπό ελληνική σημαία πλοίων με την απόφαση της κυβέρνησης για την αλλαγή της δομής του διοικητικού φορέα της ναυτιλίας, οι ίδιοι παράγοντες θεωρούν σίγουρο ότι η νέα δομή καθιστά πιο δύσκολη τη συνδρομή της πολιτείας στην ελληνική ναυτιλία με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη «σημαία».
Παράλληλα στο κέντρο της προσοχής των μελών της ΕΕΕ είναι η επιτυχής αντιμετώπιση της ναυτιλιακής κρίσης. Με τα μέχρι τώρα δεδομένα του Lloyd's Register - Fairplay όπως τα δημοσιοποίησε τις προηγούμενες ημέρες η Ελληνική Επιτροπή ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) η ελληνόκτητος ναυτιλία αντιμετωπίζει την κρίση με επιτυχία και κυρίως προχωρεί σε σημαντική ανανέωση του στόλου της. Σημειώνεται ότι η μικρή ηλικία των πλοίων είναι ένα συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού στην εύρεση φορτίων και ιδιαίτερα στον τομέα των δεξαμενοπλοίων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Committe, ο ελληνικός στόλος μειώθηκε κατά 165 πλοία, ωστόσο η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου μειώθηκε το Φεβρουάριο του 2010 στα 11,6 χρόνια έναντι 11,9 χρόνια το Φεβρουάριο του 2009, 12,5 χρόνια το 2008, 14,3 χρόνια το 2007, 15,3 χρόνια το 2006.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2000 η μέση ηλικία του στόλου ήταν 20,3 χρόνια! Με όρους gt, η μέση ηλικία είναι 8,5 χρόνια και σε όρους dwt 8,2 χρόνια. Η μέση ηλικία του υπό ελληνική σημαία στόλου είναι 10,7 έτη και βρίσκεται στα χαμηλότερα ιστορικά επίπεδα με βάση τον αριθμό πλοίων. Με όρους gt η μέση ηλικία είναι 6,8 χρόνια και με όρους dwt είναι 6,1 χρόνια.

Η μέση ηλικία του παγκοσμίου στόλου είναι 12,9 χρόνια με βάση τον αριθμό πλοίων στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ αυξήθηκε ελαφρώς με όρους gt (8,4 χρόνια έναντι 8,3 χρόνια το 2009) όπως και με όρους dwt (8 χρόνια έναντι 7,8 χρόνια το 2009).
Τέλος, άλλα θέματα που απασχόλησαν τη γενική συνέλευση της ΕΕΕ είναι τα διεθνή θέματα της πειρατείας και των αερίων ρύπων, ενώ σε ό,τι αφορά το εσωτερικό ψηλά στην ατζέντα είναι το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης και η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.





--------------------------------------------------------------------------------