11 Ιουλίου 2013

Ολοκληρώθηκε στην Ισπανία η ακροαματική διαδικασία για το ναυάγιο του «Prestige»

 Ολοκληρώθηκε στην Ισπανία η ακροαματική διαδικασία για το ναυάγιο του «Prestige»

Πάνω από 10 χρόνια μετά το ναυάγιο του Prestige, η ακροαματική διαδικασία για τη χειρότερη μόλυνση από πετρελαιοκηλίδα στην ιστορία της Ισπανίας έφτασε σήμερα στο τέλος της στην πόλη Λα Κορούνια της Γαλικίας, έπειτα από οκτώ μήνες.

Οι ποινές που θα επιβληθούν στους τέσσερις κατηγορούμενους πρόκειται να ανακοινωθούν το φθινόπωρο.

Η κατηγορούσα αρχή ζήτησε να επιβληθεί ποινή κάθειρξης πέντε ως δώδεκα ετών στον έλληνα πλοίαρχο του Prestige Απόστολο Μαγκούρα, 78 ετών, στον πρώτο μηχανικό του πλοίου Νικόλαο Αργυρόπουλο, επίσης Έλληνα, και σε βάρος του τότε επικεφαλής της ισπανικής διεύθυνσης εμπορικού ναυτικού Χοσέ Λουίς Λόπεθ-Σορς. Ακόμη, ζήτησε την επιβολή προστίμων ύψους 4,328 δισεκ. ευρώ σε ζημίες και τόκους.

Ερήμην δικάστηκε ο τέταρτος κατηγορούμενος, ο φιλιππινέζος δεύτερος αξιωματικός Ιρένεο Μαλότο, ο οποίος διαφεύγει ως και σήμερα τη σύλληψη.

Την 13η Νοεμβρίου 2002 το Prestige, ένα δεξαμενόπλοιο νηολογημένο στη Λιβερία υπό σημαία Κοινοπολιτείας Μπαχαμών, που είχε κατασκευαστεί το 1976 και μετέφερε 77.000 τόνους πετρελαίου, εμφάνισε ρήγμα και διαρροή φορτίου, καθώς έπλεε μέσα σε καταιγίδα ανοικτά της Γαλικίας, στη βορειοδυτική Ισπανία.

Η διεύθυνση του εμπορικού ναυτικού της Ισπανίας έδωσε εντολή στο πλοίο να ρυμουλκηθεί στα ανοικτά – όπου κόπηκε στα δύο, στις 08:00 της 19ης Νοεμβρίου 2002, σε απόσταση 250 χλμ. από τις ακτές, όπου το βάθος της θάλασσας φθάνει τα 4.000 μ., με αποτέλεσμα το καύσιμο που μετέφερε να διαρρεύσει μολύνοντας 1.700 χλμ. ακτών στην Ισπανία, στην Πορτογαλία και στη Γαλλία.

Στην δίκη κατέθεσαν πάνω από 200 μάρτυρες και εμπειρογνώμονες. Οι 1.500 ενάγοντες ομαδοποιήθηκαν σε 55 πολιτικές αγωγές.

Ο πλοίαρχος και ο πλοιοκτήτης του Prestige κατηγόρησαν κατά την διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας τις ισπανικές αρχές ότι αυτές ευθύνονται για το ναυάγιο, διότι έδωσαν εντολή στο δεξαμενόπλοιο να απομακρυνθεί από τις ακτές.

Οι αρχές «μάς έδωσαν πορεία 320», η οποία «δεν ήταν ασφαλής», είπε ο Α. Μαγκούρας. 

«Είχαμε ρήγμα και μάς λένε γυρίστε στον ωκεανό», συνέχισε ο ελληνας πλοίαρχος. «Επρόκειτο για την χείριστη επιλογή. Μάς εγκατέλειπαν πάνω σε ένα πλωτό φέρετρο, μάς έστελναν να πνιγούμε» κατήγγειλε. 

Ο ίδιος επέμεινε ότι είναι αθώος, ενώ πρόσθεσε ότι είχε εντοπίσει σημάδια διάβρωσης στις δεξαμενές του πλοίου, αλλά δεν ήταν σε θέση να εκτιμήσει τη σοβαρότητα του προβλήματος.

Η συνήγορος υπεράσπισης της πλοιοκτήτριας εταιρείας Mare Shipping επισήμανε ότι «αρχικά, επρόκειτο για μια ήσσονα διαρροή» καυσίμου. 

Η απόφαση όμως των αρχών να δώσουν εντολή στο πλοίο να απομακρυνθεί από τις αρχές το οδήγησε, είπε η ίδια, σε «μια πορεία αυτοκτονίας, επιδείνωσε τις δομικές ζημιές» του, προκαλώντας την καταστροφή.

Ο Λόπεθ-Σορς αντίθετα υποστήριξε πως η απόφαση αυτή ήταν σωστή κι είχε στόχο «να ελαχιστοποιηθεί η περαιτέρω μόλυνση του περιβάλλοντος».

Ορισμένοι στην Ισπανία επέκριναν το γεγονός ότι ουδείς υψηλόβαθμος κρατικός αξιωματούχος προσήχθη στην δίκη.
Την ομάδα διαχείρισης της κρίσης του Πρεστίζ διηύθυνε ο τότε υπουργός Εσωτερικών –νυν πρωθυπουργός– Μαριάνο Ραχόι.

«Είναι προφανές ότι υπάρχουν κι άλλοι άνθρωποι που ενέχονται στην καταστροφή, πολιτικοί και μη, που καθόρισαν τη λήψη των αποφάσεων», είπε ο πρόεδρος του δικαστηρίου Χουάν Λουίς Πία, κατά την ολοκλήρωση της διαδικασίας.

TA NEA