19 Σεπτεμβρίου 2014

ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ – ΑΓΓΛΙΚΑΝΩΝ (επί τη ευκαιρία της συναντήσεως της Διεθνούς θελογικής επιτροπής στα Ιεροσόλυμα, 17 - 24 Σεπτεμβρίου 2014)



Του Σεβ. Μητροπολίτου Ζιμπάμπουε και Αγκόλας Σεραφείμ Κυκκώτη (μέλους της Επιτροπής- εκπρόσωπος του Αλεξανδρινού Προκαθημένου κ. Θεοδώρου Β’)


Με τις ευλογίες του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ. Θεοφίλου και των Μακαριωτάτων Προκαθημέντων των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών  συνέρχεται στο Αγγλικανικό Κέντρο του Αγίου Γεωργίου στα Ιεροσόλυμα η Διεθνής Μικτή Επιτροπή του Διεκκλησιαστικού Διαλόγου Ορθοδόξων Αγγλικανών από τις 17 – 24 Σεπτεμβρίου, για να εξετασθούν δύο θέματα, πρώτον, Θέματα Χριστιανικής Ανθρωπολογίας, και δεύτερον, θέματα Βιοηθικής (η αρχή και το τέλος της ζωής).
Τα Μέλη της Επιτροπής υποδέχθηκε ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλος και ο τοπικός Αγγλικανός Επίσκοπος Suheil Dawani.

Ως γνωστόν με πρωτοβουλία των Προκαθημένων των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών συνεκλήθησαν στην Ρόδο κατά τη δεκαετία του 1960 τρεις Πανορθόδοξες Διασκέψεις όπου μεταξύ άλλων αποφασίσθηκε από κοινού από όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες και η έναρξη Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξων και Αγγλικανών. Η απόφαση αυτή επικυρώθηκε μεταγενέστερα στις αρχές της δεκαετίας του 1970 από τα Μέλη της Διορθόδοξης Προπαρασκευαστικής Επιτροπής διά την ετοιμασία της  Μέλλουσας να συνέλθει Μεγάλης Πανορθοδόξου Συνόδου.
Ο Διάλογος αυτός  τελικά ξεκίνησε στην Οξφόρδη το 1973.
Στο μεταξύ με τη θετική προσέγγιση των Ορθοδόξων οι εκπρόσωποι των Αγγλικανών αντιμετώπιζαν τους Ορθόδοξους επίσης με θετικό τρόπο, που σε πρακτικό επίπεδο εσήμαινε τη θετική απάντηση των Αγγλικανών σε αιτήματα Ορθοδόξων στο χώρο της Διασποράς για να τελούν σε δικούς τους χώρους την Ορθόδοξη Λειτουργία και τα άλλα άγια Μυστήρια της Εκκλησίας μας μέχρι που οι Ορθόδοξοι μπορούσαν να έχουν τους δικούς τους λατρευτικούς χώρους.
Στη πρώτη συνάντηση της μικτής Επιτροπής Ορθοδόξων -  Αγγλικανών  το 1973 στην Οξφόρδη εξετάσθησαν οι δογματικές διαφορές που υπάρχουν μεταξύ Ορθοδόξων και Αγγλικανών. Η πρώτη φάση του Διαλόγου ολοκληρώθηκε το 1976 με το κοινό κείμενο της Μόσχας.
Η δεύτερη φάση ολοκληρώθηκε με τη συνάντηση του Δουβλίνου το 1984.
Η Τρίτη φάση του Διαλόγου ξεκίνησε το 1989 με θέματα Εκκλησιολογίας, ως επίσης και για το Πρόσωπο του Ιησού Χριστού και για το Άγιο Πνεύμα. Για τα ίδια θέματα ασχολήθηκε κι η συνάντηση του Βόλου το 2001.
Στη συνάντηση της Ουαλλίας το 2002 εξετάσθησαν τα θέματα της Ιερωσύνης, του προσώπου του Ιησού Χριστού και της Εκκλησίας.
Στη συνάντηση του 2003 στην Αδίς Απέπα στην Αιθιοπία εξετάσθηκε το θέμα της διακονίας στην Εκκλησία και το θέμα της χειροτονίας των γυναικών στην Αγγλικανική Εκκλησία.
Το θέμα της χειροτονίας των γυναικών στην Αγγλικανική Εκκλησία δημιούργησε πολλές επιφυλάξεις διά τη συνέχεια του διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξων και Αγγλικανών.
Στη συνάντηση της  Μικτής Θεολογικής Επιτροπής Ορθοδόξων και Αγγλικανών στην Ιερά Μονή Κύκκου το 2005 ολοκληρώθησαν τα κοινά κείμενα των δύο πλευρών διά τα προηγούμενα θέματα των συζητήσεων της μικτής θεολογικής επιτροπής.
Η Τρίτη φάση του Διαλόγου Ορθοδόξων – Αγγλικανών πραγματοποιήθηκε με τη συνάντηση της Κρήτης τον Σεπτέμβριο του 2009 με θέμα την Χριστιανική Ανθρωπολογία.
Το 2010 η Μικτή Επιτροπή του Διαλόγου συνέχισε τις εργασίες της στην Οξφόρδη με θεματολογία τη χριστιανική ανθρωπολογία και τις ευθύνες μας διά τη προστασία της Δημιουργίας του Θεού, δηλαδή του Περιβάλλοντος.

Πρόεδρος της Διορθόδοξης Επιτροπής είναι εκ μέρους του Οικουμενικού Πατριαρχείου ο Σεβ. Μητροπολίτης Διοκλείας  Κάλλιστος Γουέαρ. Στην Διορθόδοξη Επιτροπή, μεταξύ άλλων, συμμετέχουν, εκ μέρους του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής ο Μητροπολίτης Ζιμπάμπουε και Αγκόλας Σεραφείμ,  εκ μέρους του Πατριαρχείου Αντιοχείας ο Δρ. π. Αλέξανδρος, εκ μέρους του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων ο π. Αριστόβουλος Κυριάζης, εκ μέρους του Πατριαρχείου Μόσχας ο Δρ. π. Βαλεντίνος, εκ μέρους του Πατριαρχείου Σερβίας ο Δρ. Bogdan, εκ μέρους του Πατριαρχείου Ρουμανίας ο Μητροπολίτης Νήφων,  εκ μέρους της Εκκλησίας Κύπρου ο Μητροπολίτης Κιτίου Χρυσόστομος, εκ μέρους της Εκκλησίας της Ελλάδος ο γνωστός βιβλικός Καθηγητής και Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης κ. Μιλτιάδης Κωνσταντίνου. Στις εργασίες του Διαλόγου εκ μέρους των Ορθοδόξων συμμετέχει κι ο Πρωτοπρεσβύτερος Δρ. Χρίστος Χριστάκης ως ένας εκ των γραμματέων.

Μια σύντομη αναφορά στην Ιστορία της Αγγλικανικής Εκκλησίας
Όπως είναι γνωστό η Ιστορία της Αγγλικανικής Εκκλησίας ξεκίνησε το 16ον αιώνα, όταν μεγάλο μέρος πιστών της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας στη Μεγάλη Βρεττανία απομακρύνθηκε από τους κόλπους της.
Στη πραγματικότητα όμως ο Χριστιανισμός υπάρχει στη Μεγάλη Βρεττανία από τον πρώτο αιώνα με πρώτον Επίσκοπον τον Κύπριο Ιουδαίο Άγιον Αριστόβουλον.
Έτσι με το μεγάλο σχίσμα Ανατολής και Δύσης το 1054 το μεγαλύτερο μέρος του χώρου του Χριστιανισμού της Μεγάλης Βρεττανίας βρέθηκαν στο χώρο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Επειδή όμως η διάσπαση της Αγγλικανικής Εκκλησίας ξεκίνησε από το Βασιλιά της Αγγλίας κι όχι από το κλήρο ή από τους πιστούς αποτελεί μία ιδιαιτερότητα με την έννοια ότι μέσα στη παράδοση της δέχθηκε σταδιακά επιδράσεις απ’ όλες τις θρησκευτικές παραδόσεις που αναπτύχθησαν στην Ευρώπη με τη γνωστή ιστορία της Μεταρρύθμισης και της Αντιμεταρρύθμισης.
Έτσι μέσα στη παράδοση του Αγγλικανισμού υπάρχουν τρεις παραδόσεις.
  1. Η υψηλή Εκκλησία (high  church), που έχει περισσότερο στοιχεία της παράδοσης της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.
  2. Η χαμηλή Εκκλησία (Low church), που ακολούθησε περισσότερο τη παράδοση της  Καλβινικής Εκκλησίας και γενικότερα των Πρωτεσταντών.
  3. Τη φιλελεύθερη Εκκλησία (Liberal church), που ακολουθεί περισσότερο στοιχεία νεωτεριστικών και ακραίων τάσεων της λεγομένης απελευθερωμένης Θεολογίας, όπως ο φεμινισμός κι η ενθάρρυνση της χειροτονίας ατόμων με κωλύματα ιερωσύνης, όπως είναι οι λεσβίες κι οι ομοφιλόφιλοι.
                                                                                                
Τελικά ο Αγγλικανισμός επεκτάθηκε και ισχυροποιήθηκε με την επέκταση  και την ισχυροποίηση της Βρεττανικής Απικοιοκρατίας. Σήμερα οι Αγγλικανοί ανέρχονται γύρω στα 150 εκατομμύρια και έχουν επικεφαλής τους τον Αρχιεπίσκοπον του Καντέρπουρι – Καντερβουρίας κ. Ιουστινιανό.
Κάθε δέκα χρόνια συνέρχονται όλοι οι Αγγλικανοί επίσκοποι στο γνωστό Λάμπεθ Κόνφερενς για να προσεγγίζουν από κοινού θεολογικά, δογματικά, ηθικά και εκκλησιολογικά θέματα στην ιστορική τους πορεία.
Στα δύσκολα χρόνια της Αραβοκρατίας και Οθωμανικής Τουρκοκρατίας στα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία και στην Εκκλησία της Κύπρου, οι Προκαθήμενοι των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών αποδέχθησαν προσκλήσεις του Αρχιεπισκόπου του Καντέρπουρι να παρακολουθούν τα Λάμπεθ Κόνφερενς, όπου τους δινόταν η ευκαιρία να χρησιμοποιούν την επίδραση της  πολιτικής δύναμης της Μεγάλης Βρεττανίας για να περιοριστεί στο βαθμό που ήταν δυνατόν η καταπίεση των κατακτητών σε  βάρος των Ορθοδόξων.
Ο Αλεξανδρινός Προκαθήμενος κ. Θεόδωρος, εκφράζοντας την αγωνία των καταπιεζόμενων χριστιανών στο χώρον της Μέσης Ανατολής για την επιβίωση τους, κατ΄επανάληψιν, καλεί τη Διεθνή Κοινότητα να συνεργασθεί ενωμένη για τη προστασία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και των θρησκευτικών ελευθεριών των Λαών της Μέσης Ανατολής. Ταυτόχρονα σε τελευταία επικοινωνία του με τον Αρχιεπίσκοπον του Κάντερπουρι κ. Ιουστινιανό τονίζει τη σημασία της συνεργασίας όλων των Χριστιανών  στους Διεθνείς Οργανισμούς και με Τοπικές Κυβερνήσεις της Περιοχής να προστατευθούν οι Χριστιανοί στην Μέση Ανατολή μέσα από τον σεβασμό των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. «Στο όνομα της Θρησκείας», τονίζει, «πρέπει να προστατεύεται το αγαθόν της ζωής ως δώρον Θεού. Η ειρήνη και η ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολης θα ενισχύσει την υπόθεση της παγκόσμιας ασφάλειας και της ειρηνικής συνυπάρξεως και ευημερίας όλων των Λαών, ιδιαίτερα αυτών που ακόμη είναι θύματα της απαράδεκτης κατάστασης της φτώχειας, όπως συμβαίνει στους Λαούς της Αφρικανικής Ηπείρου».