Ιθαγένεια μόνο μετά την ενηλικίωσή τους θα μπορούν να αποκτούν οι μετανάστες δεύτερης γενιάς. Αυτό προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για το νέο καθεστώς χορήγησης ιθαγένειας. Πρόκειται για νομοσχέδιο που τροποποιεί τις διατάξεις του νόμου Ραγκούση του 2010 μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) τον Φεβρουάριο του 2013, όπου κρίθηκαν αντισυνταγματικές.
Περίπου 200.000 παιδιά δεύτερης γενιάς επηρεάστηκαν από τη συγκεκριμένη απόφαση του ΣτΕ, η οποία μπλόκαρε τη δυνατότητα να αποκτούν ιθαγένεια είτε στην περίπτωση που γεννήθηκαν στη χώρα και οι γονείς τους διέμεναν νόμιμα επί πενταετία στην Ελλάδα ή εφόσον ολοκλήρωναν παρακολούθηση έξι τάξεων ελληνικού σχολείου ανεξαρτήτως του τόπου γέννησής τους.
Με τις νέες προωθούμενες ρυθμίσεις, δικαίωμα υποβολής αιτήματος για ιθαγένεια θα έχουν στο εξής όσοι μετανάστες δεύτερης γενιάς έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση ή έχουν αποφοιτήσει από ανώτατα ιδρύματα (ΑΕΙ και ΤΕΙ), αφού προηγουμένως έχουν φοιτήσει σε κάποιο ελληνικό σχολείο.
Το δικαίωμα αυτό θα κατοχυρώνεται, όμως, μόνο μετά τη συμπλήρωση του 18ου έτους τους, οπότε και οι αλλοδαποί δεύτερης γενιάς θα επιλέγουν εάν θα καταθέσουν αίτηση για χορήγηση άδειας διαμονής - όπως τους επιτράπηκε με νόμο του 2014 εφόσον βέβαια έχουν φοιτήσει επί εξαετία σε ελληνικό σχολείο - ή θα ζητήσουν απόκτηση ελληνικής ιθαγένειας.
Ωστόσο, σε εκκρεμότητα παραμένει το θέμα όσων παιδιών μεταναστών γεννήθηκαν στην Ελλάδα, το οποίο παραπέμπεται τώρα σε ειδική Επιτροπή Κώδικα Ιθαγένειας που θα συσταθεί με το νομοσχέδιο και θα αναλάβει να καταλήξει σε κάποια πρόταση.
Η επιλογή αυτή κατέστη αναγκαία καθώς στη διάρκεια των διαβουλεύσεων των προηγούμενων μηνών δεν υπήρξε συμφωνία μεταξύ των κυβερνητικών μερών. Παρά τις επιμέρους προτάσεις που κατατέθηκαν για τη δυνατότητα απόκτησης ιθαγένειας από γεννημένους στη χώρα μετανάστες δεύτερης γενιάς, από πλευράς ΝΔ δεν έγιναν δεκτές.
Σε θετική κατεύθυνση υπήρξε η διάταξη στον μεταναστευτικό νόμο, που ψηφίστηκε φέτος, σύμφωνα με την οποία λήφθηκε μέριμνα ώστε τα παιδιά δεύτερης γενιάς να μην είναι όμηροι της νόμιμης άδειας διαμονής των γονιών τους. Ετσι, προβλέφθηκαν ειδικές διαδικασίες ώστε μετά την ενηλικίωση - οπότε και δεν καλύπτονται πλέον από τις άδειες των γονιών τους - να μπορούν να αποκτούν αυτόνομη άδεια διαμονής χωρίς να απαιτούνται, για παράδειγμα, ένσημα.
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΙ ΤΡΙΓΜΟΙ. Στις αρχές του 2013 το θέμα της αυστηροποίησης των διατάξεων για απόκτηση ιθαγένειας είχε πάντως προκαλέσει έντονους τριγμούς στη συνοχή τής τότε τρικομματικής κυβέρνησης - ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ - με δεδομένες και τις ακραίες θέσεις που είχε εκφράσει η Συγγρού έναντι του νόμου Ραγκούση.
Αιχμές υπήρξαν και κατά του σκεπτικού της απόφασης του ΣτΕ. «Τίθενται πολύ σοβαρά ζητήματα μεθοδολογίας, δικανικής ακρίβειας, συγκρότησης των συλλογισμών και ορίων του ελέγχου, του δικαστικού ελέγχου της συνταγματικότητας των νόμων» σχολίαζε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Βαγγέλης Βενιζέλος με αφορμή την έκδοση της απόφασης του ΣτΕ.
TA NEA