25 Ιανουαρίου 2010

200 χρόνια πριν οι κυβερνήσεις... ήταν πιο ικανές κατά των πειρατών





Τη βαθιά του απογοήτευση εκφράζει το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) για την αδυναμία της διεθνούς κοινότητας να αντιμετωπίσει τη συνεχιζόμενη κρίση της πειρατείας στον Ινδικό Ωκεανό.
Είναι εκπληκτικό το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις εμφανίζονται σήμερα λιγότερο ικανές να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο της πειρατείας απ' ό,τι 200 χρόνια πριν, τόνισε σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του ICS, Σπύρος Μ. Πολέμης
Ο πρόεδρος του ICS μίλησε με σκληρή γλώσσα για τη μέχρι τώρα αντίδραση της διεθνούς κοινότητας. Εκανε λόγο για απαράδεκτη κατάσταση, η οποία δεν μπορεί να συνεχιστεί, ενώ πρόσθεσε ότι υπάρχει μια αυξανόμενη ανησυχία ότι η διεθνής κοινότητα δεν επιδιώκει ενεργά να εξαλείψει την πειρατεία.
Με τη στάση της έχει δώσει στους πειρατές το μήνυμα ότι η εγκληματική τους δραστηριότητα ενέχει πολύ λιγότερους κινδύνους σε σύγκριση με τα εκατομμύρια των δολαρίων που μπορούν να αποσπάσουν ως λύτρα. Το αποτέλεσμα είναι ο αριθμός των πειρατών να αυξάνεται και υπάρχει πραγματικός κίνδυνος ότι, ελλείψει απάντησης, το φαινόμενο της πειρατείας να εξαπλωθεί περαιτέρω.


Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις της διεθνούς κοινότητας, το κόστος από τη δράση της πειρατείας ξεπερνά τα 16 δισ. δολ. Επίσης, μέχρι στιγμής έχουν δοθεί ως λύτρα πάνω από 200 εκατ. δολ., ενώ οι πειρατικές επιθέσεις έχουν στοιχίσει τη ζωή σε οκτώ ανθρώπους, 68 είναι οι ναυτικοί που τραυματίστηκαν και πάνω από 1.500 είναι οι ναυτικοί που έχουν κρατηθεί όμηροι από τους πειρατές.
Ο κ. Σπύρος Πολέμης κάνει λόγο για απαράδεκτη κατάσταση, η οποία δεν μπορεί να συνεχιστεί και συγκρίνει τη ναυτιλιακή με την αεροπορική βιομηχανία και σημειώνει ότι σε παρόμοιο περιστατικό σε ένα αεροσκάφος θα υπήρχε μια πολύ πιο σθεναρή απάντηση. Ωστόσο, κατά τον ίδιο, δεν συμβαίνει κάτι ανάλογο στη ναυτιλία, η οποία μεταφέρει το 90% του παγκοσμίου εμπορίου.
Ενώ το επίπεδο του συντονισμού μεταξύ των στρατιωτικών δυνάμεων που παρέχουν προστασία για τη ναυτιλία είναι πολύ καλή, υπολείπεται των αποτελεσμάτων που θα είχε μια ενιαία δομή διοίκησης, σημειώνει το ICS.


Επί του παρόντος, τα πλοία λειτουργούν υπό διαφορετικούς «κανόνες δέσμευσης», τακτική που εμποδίζει μια κοινή στάση απέναντι στους πειρατές που συλλαμβάνονται επ' αυτοφώρω. Και τούτο διότι τα ψηφίσματα του ΟΗΕ που καλούν τις κυβερνήσεις να δράσουν ερμηνεύονται με διαφορετικό τρόπο από τα κράτη που έχουν διαθέσει πολεμικά πλοία στην περιοχή.
Ενώ το ICS υποστηρίζει τις προσπάθειες για τη δημιουργία μιας σταθερής κυβέρνησης της Σομαλίας που μπορεί να επιβάλει το κράτος δικαίου, είναι ευρέως αποδεκτό ότι αυτό για να γίνει θα χρειαστούν πολλά χρόνια αν όχι δεκαετίες. Είναι, επομένως, επιτακτική ανάγκη οι κυβερνήσεις να λάβουν πρόσθετα μέτρα τώρα και όχι αργότερα. Η προστασία των θαλάσσιων μεταφορών από την πειρατεία -ανεξαρτήτως της σημαίας ή της εθνικότητας του πληρώματος- είναι μια σαφής και νόμιμη ευθύνη των κυβερνήσεων με βάση της συνθήκη των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, υπογράμμισε ο κ. Πολέμης.


Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο εκπροσωπεί ναυτιλιακές ενώσεις και φορείς από 33 χώρες του κόσμου, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 75% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.