4 Μαΐου 2011

Παράθυρο» επαναφοράς των ελέγχων στα σύνορα εντός Σένγκεν ανοίγει η Κομισιόν


Βρυξέλλες, Βέλγιο
Τη δυνατότητα προσωρινής επαναφοράς των ελέγχων στα εθνικά σύνορα του Χώρου Σένγκεν προτείνει η Κομισιόν, σε περίπτωση που διαπιστωθεί «αδυναμία» μιας χώρας να τα ελέγξει ή δεχθεί υπερβολικές πιέσεις από μεταναστευτικά ρεύματα.

Η αρμόδια επίτροπος Μαργκότ Μάλστρομ επέμεινε στον προσωρινό χαρακτήρα αυτού του μέτρου, το οποίο θα μπορεί να εγκριθεί μόνο σε εξαιρετικές περιστάσεις.

Οι δύο περιπτώσεις που αναφέρονται από την Επιτροπή επισημάνθηκαν από τη Γαλλία και βασίζονται στην αδυναμία της Ελλάδας να ελέγξει ένα τμήμα των συνόρων της με την Τουρκία και στην απόφαση των ιταλικών αρχών να ρυθμίσουν προσωρινά το καθεστώς περίπου 25.000 Τυνήσιων μεταναστών που έφθασαν στο ιταλικό έδαφος δηλώνοντας πως προτίθενται να μεταβούν στη Γαλλία.

Οι προτάσεις της Μάλστρομ θα συζητηθούν σε έκτακτη σύνοδο των Ευρωπαίων υπουργών Εσωτερικών στις 12 Μαΐου στις Βρυξέλλες, πριν καταλήξουν, τον Ιούνιο, στη Σύνοδο Κορυφής.

Το Ευρωπαϊκό Σοσιαλιστικό Κόμμα αντέδρασε έντονα στις αποφάσεις της Κομισιόν, θεωρώντας ότι στα αιτήματα του Γάλλου προέδρου και του Ιταλού πρωθυπουργού.

Αντίθετα, η γαλλική κυβέρνηση εξέφρασε την ικανοποίησή της για την εξέλιξη. «Η απόφαση «απαντά σε πολλά σημεία τις ανησυχίες που είχαμε εκφράσει» ανέφερε το Παρίσι.

Ο Χώρος Σένγκεν περιλαμβάνει 25 κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων τρεις χώρες που δεν είναι μέλη της ΕΕ (τη Νορβηγία, την Ελβετία, την Ισλανδία -σύντομα και το Λιχτενστάιν).

Επιτρέπει σε περισσότερους από 400 εκατομμύρια πολίτες να κυκλοφορούν ελεύθερα από τη Φινλανδία ως την Ελλάδα και από την Πορτογαλία ως τα πολωνικά σύνορα, χωρίς να πρέπει να δείχνουν το διαβατήριό τους.

Η Ελλάδα βρίσκεται υπό συνεχή έλεγχο στο θέμα της εφαρμογής των διατάξεων της Συνθήκης Σένγκεν.

Όπως αναφέρεται στην Καθημερινή, κρίσιμη χαρακτηρίζεται η επίσκεψη, στα τέλη Μαΐου, κλιμακίου του Συμβουλίου της Ευρώπης για τον έλεγχο εφαρμογής των διατάξεων.

Σε παρόμοια διαδικασία είχε υποβληθεί η Ελλάδα και πριν από περίπου ένα χρόνο, οπότε εμπειρογνώμονες του Συμβουλίου της Ευρώπης είχαν υποβάλει σε αξιολόγηση τις διαδικασίες ελέγχου που εφαρμόζονται στα θαλάσσια και χερσαία σύνορα καθώς και στα αεροδρόμια της χώρας.

Και τότε είχαν, κατά πληροφορίες, διαπιστωθεί κενά και αποκλίσεις από τα προβλεπόμενα στη συνθήκη.

Σύμφωνα πάντως με στελέχη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη διαβουλεύσεις μεταξύ ΕΛ.ΑΣ., Λιμενικού και ΕΥΠ για τη βελτίωση του μεταξύ τους συντονισμού, όπως απαιτεί η ΕΕ.

«Θετικές» χαρακτηρίζουν οι ίδιες πηγές και τις εξελίξεις σε ό,τι αφορά τη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων.

Όπως μάλιστα σημειώνουν, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας των ελέγχων έχει ως συνέπεια παράνομοι αλλοδαποί που έχουν πρόθεση να ταξιδέψουν στη δυτική Ευρώπη να «εγκλωβίζονται» στα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας.

Στον αντίποδα, ο «εγκλωβισμός» μεταναστών στα λιμάνια προκαλεί αντιδράσεις από τις τοπικές
κοινωνίες.

H αντιδράσεις της Αθήνας

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Χρήστος Παπουτσής, έκανε λόγο για μια ακόμα προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης μιας ισχυρής κοινοτικής πολιτικής για το άσυλο και τη μετανάστευση.

«Συμφωνούμε με την Επιτροπή ότι πρέπει να ενισχυθούν οι συνοριακοί έλεγχοι και η επιστροφή των παράνομων μεταναστών στις πατρίδες τους. Σε αυτή την κατεύθυνση, έχω ήδη προτείνει στο Συμβούλιο Υπουργών την ενίσχυση των δυνάμεων του FRONTEX στην Ελλάδα και τις άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Όπως επίσης και τη διεύρυνση του ρόλου και των αρμοδιοτήτων του FRONTEX στην αποτροπή εισόδου αλλά και τον επαναπατρισμό των παράνομων μεταναστών.»

Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι η αντιμετώπιση των παράνομων μεταναστευτικών ροών είναι μία ευρωπαϊκή υπόθεση και ότι σε καμία περίπτωση η Ελλάδα δεν θα συμφωνήσει σε ένα πισωγύρισμα της Ευρώπης που θα ανατρέπει το κοινοτικό κεκτημένο.

Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου ΕξωτερικώνΓρηγόρης Δελαβέκουρας, επανέλαβε ότι η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που έθεσε το ζήτημα της λαθρομετανάστευσης σε κάθε επίπεδο στην ΕΕ, από την πρώτη στιγμή που εκδηλώθηκε η κρίση στη βόρεια Αφρική.

Σημείωσε σχετικά, πως αφενός πρέπει να διαφυλαχθεί η ελευθερία της διακίνησης στην επικράτεια της ΕΕ, αφετέρου όμως πρέπει να προωθηθούν κάποιες αλλαγές, ώστε «να μειωθεί το δυσανάλογο βάρος που δέχονται ορισμένες χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας».

Κατά το ΥΠΕΞ επί του θέματος προκύπτει ως «επιτακτική ανάγκη, να υπάρξει συνολική ευρωπαϊκή λύση στο πρόβλημα» και για τον λόγο αυτό, η ελληνική κυβέρνηση προωθεί συνεργασίες, τόσο σε περιφερειακό επίπεδο όσο και σε διμερές ή πολυμερές επίπεδο με άλλους εταίρους.