«Τσουνάμι» επιβαρύνσεων ύψους 7,5 δισ. ευρώ, εκτός από τα μέτρα που ήδη σχεδιάζονται για το κλείσιμο της φετινής «μαύρης τρύπας» ύψους 3 δισ. ευρώ, φέρνει το 2012.
Η μείωση του αφορολόγητου ορίου στις 5.000 ευρώ, ο δραστικός περιορισμός των φοροαπαλλαγών, τα «τσουχτερά» τεκμήρια διαβίωσης, αλλά και το πλήθος των έκτακτων εισφορών που έχουν ήδη υιοθετηθεί δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, ενώ σφίγγουν ακόμη περισσότερο τη «θηλιά» στην πραγματική οικονομία.
Αλλωστε εκτός από τα φυσικά πρόσωπα και οι επιχειρήσεις που θα εμφανίσουν υψηλή κερδοφορία θα επιβαρυνθούν με νέα έκτακτη εισφορά, ενώ με πρόσθετη φορολογία θα επιβαρυνθούν όσοι έβγαλαν τις καταθέσεις τους στο εξωτερικό.
Σε κάθε περίπτωση οι επιβαρύνσεις που έρχονται για το 2012 θα είναι υπέρμετρες για όλους ανεξαιρέτως τους φορολογούμενους, καθώς από την αρχή του νέου έτους θα κληθούν να εξοφλήσουν τα «χαράτσια» που επιβλήθηκαν φέτος και είναι τα εξής:
1) Ειδική εισφορά αλληλεγγύης έτους 2011, η οποία εάν δεν έχει εξοφληθεί εφάπαξ θα πρέπει να καταβληθεί μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου.
2) Τέλος επιτηδεύματος έτους 2011, επίσης η τελευταία δόση πρέπει να καταβληθεί μέχρι το Φεβρουάριο.
3) Εκτακτη εισφορά στις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης του έτους 2011 για τα μεγάλα Ι.Χ., τα σκάφη αναψυχής και τις πισίνες, την οποία οι υπόχρεοι πρέπει να εξοφλήσουν μέχρι το Φεβρουάριο 2012. Η εν λόγω εισφορά υπολογίζεται με 5% επί των «αντικειμενικών δαπανών διαβίωσης» του τρέχοντος οικονομικού έτους, που αντιστοιχούν στα συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία.
4) Ειδικό τέλος ηλεκτροδοτούμενων κτισμάτων έτους 2011. Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου του 2012, περισσότερα από 5 εκατ. νοικοκυριά θα κληθούν να πληρώσουν, μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, την τελευταία δόση του ειδικού τέλους.
5) Τέλη κυκλοφορίας έτους 2012, για την προμήθεια των οποίων δόθηκε παράταση μέχρι τις 13 Ιανουαρίου 2012.
Μέχρι το τέλος εξάλλου του πρώτου εξαμήνου του 2012 υπολογίζει πλέον η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ότι θα καταστεί δυνατή η αποστολή των εκκαθαριστικών που αφορούν:
1) Ενιαίο Τέλος Ακινήτων έτους 2009
2) Εκτακτη εισφορά στη μεγάλη ακίνητη περιουσία έτους 2009.
3) Φόρο Ακίνητης Περιουσίας έτους 2010.
Το φορολογικό «σαφάρι» φυσικά δεν σταματά το 2012, κατά τη διάρκεια του οποίου οι φορολογούμενοι, εκτός από το ανωτέρω «κύμα» έκτακτων εισφορών και τελών, θα πρέπει να περιμένουν εκ νέου από την Εφορία τα σημειώματα για τα εξής:
1) Φόρο εισοδήματος έτους 2012.
2) Ειδική εισφορά αλληλεγγύης έτους 2012.
3) Τέλος επιτηδεύματος έτους 2012.
4) Ειδικό τέλος ηλεκτροδοτούμενων κτισμάτων για το έτος 2012.
5) Φόρο Ακίνητης Περιουσίας έτους 2011.
6) Τέλη κυκλοφορίας έτους 2013.
Ηλεκτρονικό «μάτι»
Για να μην ξεφεύγει πλέον από τη φορολόγηση η κινητή και ακίνητη περιουσία των φορολογουμένων, το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει όπως από το 2012 υποχρεωθούν μαζί με το βασικό έντυπο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε1) να υποβάλλουν ηλεκτρονικά και το «πόθεν έσχες» τους.
Στο ειδικό έντυπο δήλωσης «πόθεν έσχες» που θα συνυποβάλλουν όλοι οι φορολογούμενοι με τη δήλωση εισοδήματος, κάθε χρόνο, θα πρέπει να καταγράφονται τα πάντα, κινητά και ακίνητα, προκειμένου αμέσως μετά η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων να προχωρά σε διασταυρώσεις και στην περίπτωση που θα διαπιστώνεται ότι από το επάγγελμα και τα εισοδήματα που δηλώνει ο φορολογούμενος, ακόμη και επί σειρά πολλών ετών, καθώς επίσης και από τα πάσης φύσεως έκτακτα έσοδα από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν τα ποσά των αποταμιεύσεων, η αξία και τα έξοδα συντήρησης των περιουσιακών στοιχείων που κατέχει καθώς και οι λοιπές δαπάνες διαβίωσής του, τότε θα στέλνεται σήμα στην αρμόδια Εφορία για να διενεργήσει εξονυχιστικό έλεγχο.
Ετσι, οι φορολογούμενοι που θα εμφανίζουν μεγάλες αναντιστοιχίες στις φορολογικές δηλώσεις τους θα καλούνται από την Εφορία για διευκρινίσεις για την προέλευση των χρημάτων που αφορούν:
- Καταθέσεις σε τράπεζες.
- Τοποθετήσεις σε κινητές αξίες (μετοχές, ομόλογα, έντοκα γραμμάτια, μερίδια αμοιβαίων κεφαλαίων).
- Συμμετοχές σε εταιρείες (ανώνυμες, ΕΠΕ, ομόρρυθμες, ετερόρρυθμες).
- Απόκτηση, συντήρηση και επισκευή διαμερισμάτων, μονοκατοικιών, εξοχικών κατοικιών και επαγγελματικών ακινήτων.
- Ανέγερση οικοδομών.
- Απόκτηση οικοπέδων, αγροτεμαχίων και λοιπών εδαφικών εκτάσεων.
- Απόκτηση, συντήρηση και επισκευή Ι.Χ. αυτοκινήτων, δικύκλων και σκαφών αναψυχής καθώς και δεξαμενών κολύμβησης.
- Αγορές λοιπών περιουσιακών στοιχείων μεγάλης αξίας.
- Αποπληρωμή δανείων και πιστωτικών καρτών.
- Δωρεές - γονικές παροχές χρηματικών ποσών.
- Ενοίκια, δίδακτρα, ασφάλιστρα ζωής.
- Λοιπές δαπάνες διαβίωσης.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι θα ελέγχεται η προέλευση των χρημάτων ακόμη και για περιουσιακά στοιχεία που σήμερα εξαιρούνται από το «πόθεν έσχες» της Εφορίας, όπως είναι οι κατοικίες, οι μετοχές, τα ομόλογα, τα έντοκα γραμμάτια, τα αμοιβαία κεφάλαια και οι συμμετοχές σε εταιρείες.
Παράδειγμα
Οι επιβαρύνσεις που θα πρέπει να πληρώσουν οι φορολογούμενοι πλήττουν πρωτίστως τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, ακόμη και με παιδιά, όπως άλλωστε προκύπτει από το κατωτέρω παράδειγμα:
Εγγαμος με δύο παιδιά και 50.000 ευρώ ετησίως:
- φόρος εισοδήματος 2011: 2.220 ευρώ (του παρακρατήθηκαν 10.000 φέτος)
- συνολική παρακράτηση φόρου από 1/1/12 στους μισθούς: 12.000 ευρώ
- Εισφορά αλληλεγγύης για εισοδήματα του 2011: 1.000 ευρώ
- Παρακράτηση εισφοράς στα εισοδήματα του 2012: 1.000 ευρώ
- Δόσεις εισφοράς 2010 μέσα στο 2012: 400 ευρώ
Σύνολο αμέσων φόρων 2012: 16.620 ευρώ. Του μένουν στην τσέπη 33.320 ευρώ. Χάνει 33,2% του εισοδήματός του.
Τα 13 μέτρα του Μεσοπρόθεσμου
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι το 2012, εκτός από τους ανωτέρω φόρους και εισφορές, θα τεθούν σε πλήρη εφαρμογή και τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, τα οποία θα επιφέρουν νέες επιβαρύνσεις με αλυσιδωτές επιπτώσεις στην αγορά και την οικονομία, καθώς αφορούν:
1. Την πλήρη εφαρμογή του μέτρου της μείωσης του αφορολόγητου ορίου στο εισόδημα των φυσικών προσώπων από 12.000 σε 5.000 ευρώ.
2. Την κατάργηση του μέτρου της έκπτωσης φόρου σε ποσοστό 10% επί του επιπλέον ποσού από το αφορολόγητο που συγκεντρώνεται με την προσκόμιση αποδείξεων.
3. Τον περιορισμό ορισμένων φορολογικών απαλλαγών και εξαιρέσεων.
4. Τη διεύρυνση των τεκμηρίων φορολόγησης σε όλους τους φορολογούμενους.
5. Την αλλαγή στο φόρο ακίνητης περιουσίας, με τη μείωση του αφορολόγητου ορίου και την αύξηση των αντικειμενικών αξιών.
6. Την επιβολή έκτακτης εισφοράς στις επιχειρήσεις με μεγάλη κερδοφορία.
7. Την πλήρη εφαρμογή της ειδικής ρύθμισης για τα ιδιωτικά σκάφη, με παύση της ισχύος της άδειας επαγγελματικού πλοίου αναψυχής.
8. Την πλήρη απόδοση του μέτρου της αλλαγής στον τρόπο υπολογισμού του ΕΦΚ στον καπνό.
9. Την πλήρη εφαρμογή της αύξησης του συντελεστή ΕΦΚ στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (diesel) θέρμανσης σε 60 ευρώ το χιλιόλιτρο για τα φυσικά πρόσωπα.
11. Την πλήρη εφαρμογή του μέτρου επιβολής ΕΦΚ στο φυσικό αέριο.
12. Την πλήρη εφαρμογή του σχεδίου δράσης για την είσπραξη ανείσπρακτων οφειλών προς το Δημόσιο, καθώς και
13. Την πλήρη απόδοση του νέου πλαισίου εκδίκασης φορολογικών διαφορών.
Ειδικός αλγόριθμος για ελεύθερους επαγγελματίες
Στο «μικροσκόπιο» όμως μπαίνουν από το επόμενο έτος και τα εισοδήματα 1.000.000 ελευθέρων επαγγελματιών και επιτηδευματιών, τα οποία θα προσδιορίζονται στο εξής μέσω συνδυαστικών κριτηρίων και ενός ειδικού αλγόριθμου.
Στο πλαίσιο αυτό με βάση το σχέδιο που επεξεργάζονται τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, τα βασικά κριτήρια τα οποία θα λαμβάνονται υπόψη από την Εφορία είναι τα εξής:
* το είδος της επαγγελματικής δραστηριότητας,
* ο χρόνος άσκησης του επαγγέλματος,
* τα τετραγωνικά του γραφείου ή του καταστήματος,
* η αντικειμενική αξία της έδρας ή του καταστήματος, ή το ενοίκιο που καταβάλλεται ανάλογα με την περιοχή,
* τα πάγια έξοδα της επιχείρησης, όπως ενοίκια, οι υπάλληλοι που απασχολούνται κ.λπ.
Ουσιαστικά με το νέο σύστημα, που θα αποτυπωθεί στο υπό κατάρτιση φορολογικό νομοσχέδιο, θα επιχειρείται η θέσπιση ενός ελάχιστου εισοδήματος βάσει του οποίου θα θεωρείται ως βιώσιμη η άσκηση του επαγγέλματος.
Ετσι, με βάση τα ανωτέρω κριτήρια, θα προσδιορίζεται ένα ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα με το οποίο θα φορολογούνται οι ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες, σε περίπτωση που δηλώνουν χαμηλότερο εισόδημα.
Στη συνέχεια το εισόδημα που θα προκύπτει με βάση τα «επαγγελματικά τεκμήρια» θα συγκρίνεται τόσο με το δηλούμενο εισόδημα όσο και με το εισόδημα που προσδιορίζεται με τα τεκμήρια διαβίωσης. Οποιο από τα τρία ποσά εισοδήματος είναι το μεγαλύτερο, θα λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος.
Η αναζήτηση πάντως των πραγματικών εισοδημάτων κυρίως των ελευθέρων επαγγελματιών και επιτηδευματιών έχει ρίξει στο τραπέζι του διαλόγου του νέου φορολογικού νομοσχεδίου και σχέδιο για τη φορολόγησή τους από το πρώτο ευρω.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ - naftemporiki.gr