Η Ευαγγελική Περικοπή της Κυριακής πριν από τα Χριστούγεννα αναφέρεται στο ιστορικό γεγονός της Γεννήσεως του Χριστού και μάλιστα στο σκοπό του Μεγάλου αυτού Μυστηρίου που διαχώρησε για πάντα την παγκόσμια Ιστορία της Ανθρωπότητας σε προ Χριστού εποχήν και μετά Χριστόν. Σκοπός της Γεννήσεως του Χριστού είναι να μας σώσει ο Θεός από τις αμαρτίες μας και να μας ανοίξει την οδόν της κατά χάριν θεώσεως μας. Όπως λέει χαρακτηριστικά ο κορυφαίος Πατέρας της Εκκλησίας μας, ο άγιος Αθανάσιος ο Μέγας, ο Ορθόδοξος Πατριάρχης της Αλεξάνδρειας κι ολόκληρης της Οικουμένης, "ο Θεός ενηνθρώπησεν ίνα ημείς θεοποιηθώμεν".
Στην Ευαγγελική περικοπή του Αποστόλου Ματθαίου στο πρώτο κεφάλαιο στα χωρία 1 - 25, μετά την παράθεση των ιστορικών στοιχείων του γενεαλογικού δέντρου του Ιησού, στην πραγματικότητα του Ιωσήφ του μνήστορος, βλέπουμε στο τέλος την κλονισμένη πίστη του Ιωσήφ που δεν μπορούσε να κατανοήσει το Μέγα Μυστήριο του Θεού και ήταν έτοιμος να εξαποστείλει την Παρθένο Μαρία, πιστεύοντας ακράδαντα ότι κάπου είχε κάνει κάποια απιστία και έμεινε έγκυος. Ήταν τόσο καλός άνθρωπος ο Ιωσήφ ο Μνήστωρ, που γνωρίζοντας πόσο καλή, ευγενική, ευσεβής και αγία ήταν η νεαρή Μαρία, απλώς απέφυγε να την καταγγείλει δημόσια, που εσήμαινε ακόμη και την καταδίκη της σε θάνατο για απιστία. Τελικά η θεία επέμβαση του Θεού στον Ιωσήφ τον βοήθησε να κατανοήσει εν μέρει το Μέγα Μυστήριο ότι δηλαδή η Παρθένος Μαρία συνέλαβεν εκ Πνεύματος Αγίου κι ότι αυτός που θα γεννηθεί είναι ο Υιός του Θεού για να σώσει τους ανθρώπους από τις αμαρτίες τους. Του έδωσε μάλιστα οδηγίες του Ιωσήφ να προστατέψει την Αειπάρθενον Μαρία και να ονομάσει το θείο Βρέφος Ιησού, που σημαίνει αυτός που θα σώσει τον λαό. Επιπλένο το όνομα «Ιησούς»μεταφραζόμενο είναι το όνομα "Εμμανουήλ" που σημαίνει ο Θεός μαζί μας.
Στην Ευαγγελική περικοπή του Αποστόλου Ματθαίου στο πρώτο κεφάλαιο στα χωρία 1 - 25, μετά την παράθεση των ιστορικών στοιχείων του γενεαλογικού δέντρου του Ιησού, στην πραγματικότητα του Ιωσήφ του μνήστορος, βλέπουμε στο τέλος την κλονισμένη πίστη του Ιωσήφ που δεν μπορούσε να κατανοήσει το Μέγα Μυστήριο του Θεού και ήταν έτοιμος να εξαποστείλει την Παρθένο Μαρία, πιστεύοντας ακράδαντα ότι κάπου είχε κάνει κάποια απιστία και έμεινε έγκυος. Ήταν τόσο καλός άνθρωπος ο Ιωσήφ ο Μνήστωρ, που γνωρίζοντας πόσο καλή, ευγενική, ευσεβής και αγία ήταν η νεαρή Μαρία, απλώς απέφυγε να την καταγγείλει δημόσια, που εσήμαινε ακόμη και την καταδίκη της σε θάνατο για απιστία. Τελικά η θεία επέμβαση του Θεού στον Ιωσήφ τον βοήθησε να κατανοήσει εν μέρει το Μέγα Μυστήριο ότι δηλαδή η Παρθένος Μαρία συνέλαβεν εκ Πνεύματος Αγίου κι ότι αυτός που θα γεννηθεί είναι ο Υιός του Θεού για να σώσει τους ανθρώπους από τις αμαρτίες τους. Του έδωσε μάλιστα οδηγίες του Ιωσήφ να προστατέψει την Αειπάρθενον Μαρία και να ονομάσει το θείο Βρέφος Ιησού, που σημαίνει αυτός που θα σώσει τον λαό. Επιπλένο το όνομα «Ιησούς»μεταφραζόμενο είναι το όνομα "Εμμανουήλ" που σημαίνει ο Θεός μαζί μας.
Η ιδιαίτερη αναφορά της Χριστουγιεννιάτικης Πατριαρχικής Εγκυκλίου του Αλεξανδρινού Προκαθημένου κ. Θεοδώρου στο άγιο Πρόσωπον της Παναγίας μας και στην συνέχεια στη γυναίκα, και μάλιστα στις γυναίκες της Αφρικής που υποφέρουν και αδικούνται, μας υπενθυμίζει τις ευθύνες που έχουμε όλοι μας να προστατευθούν επιτέλους με αξιοπρέπεια τα δικαιώματα των Γυναικών κι ιδιαίτερα ο σεβασμός στο πρόσωπον τους ως μητέρες για να μας δώσουν παιδιά με αγάπη και πίστη στο Θεό.
Τελικά η κλονισμένη πίστη του Ιωσήφ του Μνήστορος ενισχύθηκε με την Αποκάλυψη του Θεού διά της αποστολής του Αγγέλου του να διαφοροποιηθεί η στάση του που οφειλόταν σε λανθασμένη ατομική κατανόηση. Αυτό μπορεί να συμβεί στη ζωή όλων των ανθρώπων ανάλογα με την απόσταση τους από τον Θεό. Γι' αυτό καθημερινά στην Κυριακή προσευχή προσευχώμαστε "Πάτερ ημών ο εν τοις ουρανοίς......ελθέτω η Βασιλεία Σου, ΓΕΝΝΗΘΗΤΩ ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΣΟΥ..."
Η αποστολική περικοπή που διαβάζουμε από το ενδέκατο κεφάλαιο της προς Εβραίους Επιστολή του Αποστόλου Παύλου αναφέρεται στο μεγαλείο της πίστεως του Πατριάρχη Αβραάμ που τα εγκατέλειψε όλα για μια χώρα άγνωστη που έμελλε να γίνει ο Πατριάρχης του περιούσιου Λαού του Θεού από τον οποίον προήλθεν ο Ιησούς. Στο ίδιο κεφάλαιο αναφέρονται τα παραδείγματα των μεγάλων Προφητών που κυριολεκτικά άλλαξαν τον κόσμο με την εμμονή τους στο μεγαλείο της πίστεως τους στον Θεόν.Αυτό το μεγαλείο της πίστεως στο Θεό χρειάζεται και σήμερα η εποχή μας για να ξεπεράσουμε την παγκόσμια οικονομική κρίση που μαστίζει την σύγχρονη κοινωνία μας. Πρώτιστα οι Πολιτικοί μας και φυσικά ο ευσεβής λαός μας. Οι απεργίες δεν οδηγούν πουθενά, επιδεινώνουν απλώς το υφιστάμενο πολύπλοκο πρόβλημα μας με την ορατή απειλή του αδιεξόδου και της κατάρρευσης.
Η πίστη όμως προϋποθέτει τιμιότητα, εργατικότητα, ευσέβεια, αξιοκρατία, κοινωνική δικαιοσύνη, αγιότητα βίου, προσευχή, νηστεία και άσκηση, αυτοθυσία και ηρωϊσμό. Η Ορθοδοξία κι ο Ελληνισμός στην ιστορική τους πορεία πρόσφεραν στην Ανθρωπότητα και στην Παγκόσμια Κοινωνία όλες εκείνες τις πνευματικές αξίες που αναδεικνύουν το άτομο σε πρόσωπο, που εξασφαλίζουν με πολύ κόπο και θυσίες την αξιοπρέπεια του ανθρώπου. Οι άγιοι μας και οι κορυφαίοι ήρωες μας διέθεταν αυτόν το ήθος που χαρακτηριζόταν από το μεγαλείο της πίστεως στο Θεό. Αυτό το ήθος της πίστεως οφείλουν να έχουν σήμερα και οι Ηγέτες μας και ο Λαός μας.
Η Ορθοδοξία και ο Ελληνισμός είναι το κέντρο του πνευματικού λίκνου που χρειάζεται σήμερα όχι μόνο το Έθνος μας, αλλά κι ολόκληρη η Πανγκόσμια Κοινωνία για να υπερβεί την κρίση που την μαστίζει επίνδυνα και απειλητικά, είτε αυτή είναι οικονομική, είτε περιβαντολλογική.
Ο ρόλος του Οικουμενικού μας Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου, του Προκαθημένου του Αλεξανδρινού Θρόνου Πατριάρχου Θεοδώρου κι όλων των Προκαθημένων και των Πολιτικών μας είναι μεγίστη για να ξυπνήσουν οι πνευματικές δυνάμεις της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού μέσα από το Φως της Φάτνης της Βηθλεέμ της Γεννήσεως του Χριστού για να ξαναγεννηθεί ανάμεσα στους ανθρώπους η ελπίδα για να ζήσουμε σε ένα καλύτερο κόσμο για όλους μας.
Η αποστολική περικοπή που διαβάζουμε από το ενδέκατο κεφάλαιο της προς Εβραίους Επιστολή του Αποστόλου Παύλου αναφέρεται στο μεγαλείο της πίστεως του Πατριάρχη Αβραάμ που τα εγκατέλειψε όλα για μια χώρα άγνωστη που έμελλε να γίνει ο Πατριάρχης του περιούσιου Λαού του Θεού από τον οποίον προήλθεν ο Ιησούς. Στο ίδιο κεφάλαιο αναφέρονται τα παραδείγματα των μεγάλων Προφητών που κυριολεκτικά άλλαξαν τον κόσμο με την εμμονή τους στο μεγαλείο της πίστεως τους στον Θεόν.Αυτό το μεγαλείο της πίστεως στο Θεό χρειάζεται και σήμερα η εποχή μας για να ξεπεράσουμε την παγκόσμια οικονομική κρίση που μαστίζει την σύγχρονη κοινωνία μας. Πρώτιστα οι Πολιτικοί μας και φυσικά ο ευσεβής λαός μας. Οι απεργίες δεν οδηγούν πουθενά, επιδεινώνουν απλώς το υφιστάμενο πολύπλοκο πρόβλημα μας με την ορατή απειλή του αδιεξόδου και της κατάρρευσης.
Η πίστη όμως προϋποθέτει τιμιότητα, εργατικότητα, ευσέβεια, αξιοκρατία, κοινωνική δικαιοσύνη, αγιότητα βίου, προσευχή, νηστεία και άσκηση, αυτοθυσία και ηρωϊσμό. Η Ορθοδοξία κι ο Ελληνισμός στην ιστορική τους πορεία πρόσφεραν στην Ανθρωπότητα και στην Παγκόσμια Κοινωνία όλες εκείνες τις πνευματικές αξίες που αναδεικνύουν το άτομο σε πρόσωπο, που εξασφαλίζουν με πολύ κόπο και θυσίες την αξιοπρέπεια του ανθρώπου. Οι άγιοι μας και οι κορυφαίοι ήρωες μας διέθεταν αυτόν το ήθος που χαρακτηριζόταν από το μεγαλείο της πίστεως στο Θεό. Αυτό το ήθος της πίστεως οφείλουν να έχουν σήμερα και οι Ηγέτες μας και ο Λαός μας.
Η Ορθοδοξία και ο Ελληνισμός είναι το κέντρο του πνευματικού λίκνου που χρειάζεται σήμερα όχι μόνο το Έθνος μας, αλλά κι ολόκληρη η Πανγκόσμια Κοινωνία για να υπερβεί την κρίση που την μαστίζει επίνδυνα και απειλητικά, είτε αυτή είναι οικονομική, είτε περιβαντολλογική.
Ο ρόλος του Οικουμενικού μας Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου, του Προκαθημένου του Αλεξανδρινού Θρόνου Πατριάρχου Θεοδώρου κι όλων των Προκαθημένων και των Πολιτικών μας είναι μεγίστη για να ξυπνήσουν οι πνευματικές δυνάμεις της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού μέσα από το Φως της Φάτνης της Βηθλεέμ της Γεννήσεως του Χριστού για να ξαναγεννηθεί ανάμεσα στους ανθρώπους η ελπίδα για να ζήσουμε σε ένα καλύτερο κόσμο για όλους μας.
Μια κρίση, και κάθε κρίση, τοπική ή εθνική, ή περιφερειακή, ή παγκόσμια, μπορεί να ξεπερασθεί, όπως τόνισε πρόσφατα κι ο Παναγιώτατος Οικουμενικός μας Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος στη Βιέννη, μόνο με τη στενώτερη συνεργασία όλων μας. Το ευχομαστε προσευχόμενοι να ζήσουμε πλέον με την Γέννηση του Χριστού και την ανατολή του νέου έτους αυτή την νέα πραγματικότητα για να ζήσουν τα παιδιά μας σε ένα καλύτερο κόσμο.