Απαγόρευση καπνίσματος. Η κυβέρνηση βλάπτει σοβαρά το νευρικό σύστημα εκατομμυρίων πολιτών. Δημόσια Διοίκηση. Εννέα συγκεκριμένα μέτρα – υπεύθυνες προτάσεις του ΠΑΣΟΚ. ΕΤΑΚ. Εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες ταλαιπωρούνται εκ νέου.
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΒΛΑΠΤΕΙ ΣΟΒΑΡΑ ΤΟ ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ. ΚΩΜΙΚΟΤΡΑΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΕ ΕΝΑ ΘΕΜΑ ΖΩΤΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΟΠΟΙΟ Η ΚΡΑΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΛΗΡΩΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΜΕΝΗ
1. Σήμερα ξεκινά η έναρξη ισχύος του νόμου κατά του καπνίσματος. Η κυβέρνηση -οποία έκπληξις- είναι παντελώς απροετοίμαστη. Η κατάσταση κινδυνεύει να εξελιχθεί σε ιλαροτραγωδία.
- Δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες καταστημάτων είναι σε απόγνωση αφού δεν γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν και δεν το γνωρίζουν επειδή οι συναρμόδιες υπηρεσίες που εμπλέκονται στην αδειοδότηση αυτών των καταστημάτων, δεν έχουν ενημερωθεί για το τι προβλέπει ο νόμος!
Στην αδειοδότηση των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, εμπλέκονται τουλάχιστον τρεις υπηρεσίες και μια Αρχή. Αυτές οι υπηρεσίες είναι οι Διευθύνσεις Υγιεινής των Νομαρχιών, οι πολεοδομικές υπηρεσίες και η Πυροσβεστική και βεβαίως η Αρχή είναι οι Δήμοι. Όλοι αυτοί δεν γνωρίζουν σήμερα τι πρέπει να κάνουν. Πως πρέπει να ενημερώσουν τους πολίτες που προσφεύγουν σε αυτούς για να τροποποιήσουν τις άδειές τους.
- Ο υπουργός υγείας, από τα τηλεοπτικά Μέσα κυρίως, ερμηνεύει το νόμο τη μια μέρα έτσι, την άλλη αλλιώς, εκδίδει αποφάσεις οι οποίες δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα και τροποποιεί το νόμο ερήμην της Βουλής.
Ενώ π.χ. ο νόμος προβλέπει ότι πρέπει να γίνουν στα μεγάλα κέντρα, στα κέντρα διασκεδάσεως, ξεχωριστοί χώροι για τους καπνιστές, αντιλήφθηκαν ότι χρειάζεται έγκριση της Πολεοδομίας και έτσι οι ξεχωριστοί χώροι έγιναν διαχωριστικά 2 μέτρων, λες και ο καπνός δεν φτάνει πάνω από δύο μέτρα...
2. Αποτέλεσμα: Όλοι οι ιδιοκτήτες καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος είναι αντιμέτωποι από σήμερα με το ενδεχόμενο της επιβολής κάποιων κυρώσεων, που όμως κι αυτό το ζήτημα τείνει να εξελιχθεί σε ένα τραγέλαφο, επειδή οι Αρχές της χώρας που είναι επιφορτισμένες με την αντιμετώπιση των παραβάσεων, δηλαδή η Ελληνική Αστυνομία και η Δημοτική Αστυνομία, δεν έχουν καμία απολύτως αρμοδιότητα από το νόμο του κ. Αβραμόπουλου, να ασχοληθούν με τα ζητήματα αυτά.
- Η αρμοδιότητα των ελέγχων έχει ανατεθεί από το νόμο του κ. Αβραμόπουλου σε ένα τμήμα του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Υγείας, οι οποίοι έτσι κι αλλιώς δεν προλαβαίνουν να κάνουν τη δική τους δουλειά και οι οποίοι βέβαια ελάχιστοι τον αριθμό, θα πρέπει να ελέγξουν δεκάδες χιλιάδες καταστήματα σε όλη την Ελλάδα...
3. Όλα αυτά δυστυχώς μας οδηγούν στη βεβαιότητα ότι ο νόμος θα έχει τρομακτικές δυσκολίες να εφαρμοστεί, επειδή η κυβέρνηση δεν έκανε καμία απολύτως προπαρασκευή για την εφαρμογή του. Καλούμε την κυβέρνηση, έστω και την τελευταία στιγμή να σοβαρευτεί στοιχειωδώς, γιατί να σοβαρευτεί κανονικά αποκλείεται. Να αντιμετωπίσει τους Έλληνες πολίτες με όποια υπευθυνότητα τους έχει απομείνει.
- Να ενημερώσουν άμεσα όλες τις εμπλεκόμενες στο θέμα υπηρεσίες με ανάλογες εγκυκλίους και αποφάσεις για το τι πρέπει να κάνουν, πώς πρέπει να ενημερώσουν τους καταστηματάρχες και στη συνέχεια, σε τι μέτρα πρέπει να προβούν οι ίδιοι οι καταστηματάρχες για να μπορέσει να εφαρμοστεί αυτός ο νόμος
4. Η προετοιμασία που απαιτούσε αυτός ο νόμος δεν έγινε. Έστω και τώρα, ας προσπαθήσουν στοιχειωδώς να εργασθούν για την εφαρμογή αυτού του νόμου, ο οποίος ήταν καλός ως επικοινωνιακό τερτίπι, αλλά τα επικοινωνιακά, πάρα πολύ γρήγορα, ειδικά αυτή την περίοδο, ξεφουσκώνουν.
ΕΝΝΕΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ - ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑ.ΣΟ.Κ. ΓΙΑ ΜΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΟΥ ΣΕΒΕΤΑΙ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΤΕΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ
1. Γράφαμε χθες για τις απίθανες καταστάσεις που περιγράφει στην Έκθεσή του ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης. Γράφαμε επίσης ότι η αντιμετώπιση της διαφθοράς προϋποθέτει πανεθνική προσπάθεια, με επικεφαλής μία κυβέρνηση που κάνει τη διαφάνεια καθημερινή πράξη, τιμωρώντας παραδειγματικά εκείνους που βάζουν, σε οποιοδήποτε επίπεδο, το χέρι στο μέλι.
2. Για εμάς όμως στο ΠΑΣΟΚ οι εκθέσεις των επιθεωρητών δημόσιας διοίκησης δεν είναι απλά μία ευκαιρία να διαπιστώνουμε τα χάλια του κράτους. Είναι πυξίδα για τα μέτρα που πρέπει να πάρουμε ώστε να περιορίσουμε τα φαινόμενα κακοδιαχείρισης, μίζας και ατιμωρησίας που μας πληγώνουν όλους. Γι' αυτό ακριβώς και σήμερα, ως υπεύθυνη αξιωματική αντιπολίτευση, προτείνουμε 9 μέτρα αξιόπιστα για την ανασυγκρότηση του ελληνικού κράτους και της δημόσιας διοίκησης, για την πάταξη της διαφθοράς και της γραφειοκρατίας:
1) Προτείνουμε να αξιοποιούνται οι ετήσιες εκθέσεις του Συνηγόρου του Πολίτη, του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ώστε να αποδίδονται ευθύνες και να αντικαθίστανται αμέσως στελέχη της ιεραρχίας, που καταγγέλλονται στις περιγραφόμενες υποθέσεις από τις ετήσιες εκθέσεις των δημοσίων αυτών αρχών και των ανεξαρτήτων αρχών.
2) Προτείνουμε αλλαγή της σύνθεσης των πειθαρχικών συμβουλίων, ώστε οι ελεγχόμενοι και κρινόμενοι να μην προέρχονται από την ίδια Υπηρεσία με τους πειθαρχικούς ελεγκτές.
- Σήμερα, και για πολλά χρόνια τώρα, οι κρινόμενοι και ελεγχόμενοι κρίνονται από ανθρώπους που μετέχουν στα Πειθαρχικά Συμβούλια και είναι υπάλληλοι της ίδιας Υπηρεσίας. Από την ετήσια έκθεση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης επιβεβαιώνεται για πολλοστή φορά ότι οι πειθαρχικές διαδικασίες ουσιαστικά είναι ατελέσφορες. Απαιτείται άμεση αποκατάσταση της αυστηρότητας στη διαχείριση δημοσίων πόρων και της αποτελεσματικότητας του πειθαρχικού ελέγχου.
3) Προτείνουμε τη διαμόρφωση «ομάδων πολιτών» που θα δημιουργούνται σε εθελοντική βάση για άσκηση κοινωνικού ελέγχου στις δημόσιες υπηρεσίες.
- Οι «ομάδες πολιτών» που θα επιλέγονται με κλήρωση, θα έχουν την ευθύνη αφενός να υποβάλλουν στα κεντρικά και περιφερειακά όργανα του κράτους προτάσεις για την καλύτερη λειτουργία των Υπηρεσιών και αφετέρου θα έχουν τη δυνατότητα κοινωνικού ελέγχου, ιδιαίτερα στις Υπηρεσίες εκείνες που διακρίνονται για τα υψηλά επίπεδα διαφθοράς, όπως παραδείγματος χάρη Πολεοδομίες, Εφορίες κλπ.
4) Προτείνουμε επέκταση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Εάν δεν επεκταθεί παντού η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, δεν θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε τη διαφάνεια, όπως επιθυμούμε ως αυριανή κυβέρνηση.
5) Προτείνουμε την ανάρτηση όλων των αποφάσεων των Δημοσίων Υπηρεσιών που αφορούν δημόσια έργα και προμήθειες, στο διαδίκτυο. Κάθε λεπτομέρεια που αφορά προμήθεια στο δημόσιο τομέα ή εκτέλεση δημοσίου έργου πρέπει να αναρτάται στον κυβερνητικό ιστοχώρο, προκειμένου όλοι οι πολίτες να έχουν άποψη και να κάνουν τις προτάσεις τους για τη βελτίωση των διαδικασιών αυτών.
6) Προτείνουμε τη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής η οποία θα ελέγχει τους κανόνες υγιούς ανταγωνισμού και νομιμότητας στις συμβάσεις προμηθειών και έργων στο δημόσιο τομέα. Η Ανεξάρτητη αυτή Αρχή πρέπει να συγκροτείται με απόφαση τουλάχιστον των 4/5, ή καλύτερα με ομοφωνία της διάσκεψης των Προέδρων, ώστε να έχει ισχυρή νομιμοποίηση.
- Εναλλακτικά προς την ιδέα αυτή προτείνουμε τη διαμόρφωση ειδικά ενισχυμένου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενισχυμένου με ειδικούς και εμπειρογνώμονες, που θα μπορούν να ελέγχουν τους κανόνες υγιούς ανταγωνισμού και νομιμότητας στον μεγάλο αυτό τομέα των δημόσιων προμηθειών και έργων, όπου υπάρχει και το μεγαλύτερο ποσοστό παρανόμων προσόδων.
7) Προτείνουμε τη δημιουργία Κέντρων Ολοκληρωμένης Εξυπηρέτησης των Πολιτών, όπου οι πολίτες εισέρχονται για όλες τις υποθέσεις τους. Οι υποθέσεις των πολιτών διεκπεραιώνονται από τα Κέντρα αυτά, με την ανάληψη ακόμη και της ενδοϋπηρεσιακής αλληλογραφίας, ώστε να μην ταλαιπωρείται ο πολίτης.
- Τα Κέντρα Ολοκληρωμένης Εξυπηρέτησης των Πολιτών πρέπει να είναι επικοινωνιακός κόμβος, που ηλεκτρονικά διασυνδέονται με το σύνολο των Υπηρεσιών και εξυπηρετούν σε μια στάση όλους τους πολίτες για κάθε υπόθεσή τους. Πρόκειται δηλαδή ουσιαστικά για μια μετεξέλιξη του επιτυχημένου θεσμού των ΚΕΠ. Τα Κέντρα Ολοκληρωμένης Εξυπηρέτησης Πολιτών ως Υπηρεσίες μιας στάσης θα λειτουργήσουν αρχικά πιλοτικά στο επίπεδο της Περιφέρειας, πριν επεκταθούν παρακάτω, δηλαδή στους Νομούς ή τους Δήμους.
8) Προτείνουμε να ισχύσει η αρχή «για κάθε υπόθεση, ένας υπάλληλος, μια υπογραφή». Αυτό σημαίνει τέλος στη συνυπογραφή και τη συναρμοδιότητα που αποτελεί ένα τέρας γραφειοκρατίας και τελικά ανομίας. Η αρχή «μια υπόθεση, ένας υπάλληλος, μια υπογραφή» είναι μια δύσκολη διοικητική παρέμβαση, αλλά είμαστε αποφασισμένοι να την κάνουμε με τους ακόλουθους τρόπους:
- Πρώτον, να προβλεφθεί ότι θα κατέβει στο κατώτερο δυνατό επίπεδο της ιεραρχίας η δυνατότητα υπογραφής.
- Δεύτερον, για κάθε θέση στη διοικητική μηχανή θα υπάρχει περιγραφή και των προσόντων του υπαλλήλου που πρέπει να την κατέχει, αλλά θα υπάρχει και περιγραφή των καθηκόντων της θέσης. Και
- Τρίτον, θα δημοσιοποιηθούν στο διαδίκτυο όλοι οι πίνακες των πιστοποιημένων υπαλλήλων με υπογραφή, ώστε να γνωρίζει ο πολίτης σε ποιον απευθύνεται, όπως άλλωστε έγινε για τους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Γραμματείας του Συμβουλίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του Προγράμματος «IDEA».
9) Προτείνουμε τη σύσταση μόνιμης διυπουργικής επιτροπής, για τον καλύτερο συντονισμό των υπηρεσιών.
- Η μόνιμη αυτή διυπουργική επιτροπή δεν θα αποτελείται από υπουργούς. Θα αποτελείται είτε από υπηρεσιακούς Γενικούς Γραμματείς όλων των Υπουργείων, εφ' όσον επιλεγεί ο θεσμός του Υπηρεσιακού Γενικού Γραμματέα, είτε από τους Γενικούς Διευθυντές Διοίκησης όλων των Υπουργείων που από κοινού θα συντονίζουν την διοικητική δράση και ιδιαίτερα τις διοικητικές μεταβολές και τις διοικητικές μεταρρυθμίσεις.
ETAK. ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΑΛΑΙΠΩΡΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΝΟΝΤΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΒΑΛΟΥΝ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΟ ΚΡΙΣΗΣ, ΜΕΣΑ ΣΕ ΜΙΑ ΧΡΟΝΙΑ, ΕΤΑΚ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ 2008 ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ 2009.
1. Χρειάστηκαν να περάσουν 18 ολόκληροι μήνες, για να κατανοήσει η κυβέρνηση το αυτονόητο που λέγαμε εμείς από την αρχή: ότι δηλαδή, πέρα από άδικη, η εφαρμογή του ΕΤΑΚ είναι και προβληματική, δεδομένου ότι τα στοιχεία του εντύπου Ε9 δεν ήταν επαρκή για τον προσδιορισμό του φόρου.
2. Έτσι, έρχεται σήμερα και ζητά από εκατοντάδες χιλιάδες πολιτών, είτε την επανυποβολή του Ε9, είτε διορθώσεις μέσω Internet. Αυτό σημαίνει ότι εξαναγκάζει χιλιάδες φορολογούμενους, μικροεισοδηματίες και συνταξιούχους, να προσφύγουν σε λογιστικά γραφεία και να πληρώσουν εκείνοι, χωρίς να έχουν την παραμικρή ευθύνη, την ανικανότητα του Υπουργείου.
3. Η ανεπάρκεια της κυβέρνησης και η αδιαφορία της για την επιβάρυνση και την ταλαιπωρία των πολιτών είναι χωρίς προηγούμενο.
- Αφού όλες οι δηλώσεις έχουν καταχωρηθεί στα συστήματα του Υπουργείου, γιατί ζητά από μεγάλο αριθμό πολιτών να τις υποβάλλουν ξανά ηλεκτρονικά; Και αν δεν μπορεί να αξιοποιηθεί το περιεχόμενο τους, γιατί πληρώθηκε, περίπου 15 εκατ. ευρώ, ιδιωτική εταιρεία να τις ψηφιοποιήσει;
4. Το Υπουργείο έρχεται τώρα και ρίχνει το βάρος για την αναστάτωση που έχει δημιουργηθεί στους ώμους των ίδιων των πολιτών, χωρίς να ζητά συγνώμη για την προχειρότητα και τον κακό σχεδιασμό του έργου. Το περιεχόμενο των δηλώσεων ήταν γνωστό ήδη από το 2005 και εφόσον ήθελαν να επιβάλουν το ΕΤΑΚ, έπρεπε να είχαν εγκαίρως προχωρήσει σε ανασχεδιασμό του εντύπου.
5. Το αποτέλεσμα της ανικανότητας της κυβέρνησης και της έλλειψης στοιχειώδους σχεδιασμού είναι αφενός να ταλαιπωρούνται οι πολίτες και, αφετέρου να καλούνται να καταβάλουν, σε περίοδο κρίσης, μέσα σε μια χρονιά, ΕΤΑΚ και για το 2008, και για το 2009.
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΒΛΑΠΤΕΙ ΣΟΒΑΡΑ ΤΟ ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ. ΚΩΜΙΚΟΤΡΑΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΕ ΕΝΑ ΘΕΜΑ ΖΩΤΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΟΠΟΙΟ Η ΚΡΑΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΛΗΡΩΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΜΕΝΗ
1. Σήμερα ξεκινά η έναρξη ισχύος του νόμου κατά του καπνίσματος. Η κυβέρνηση -οποία έκπληξις- είναι παντελώς απροετοίμαστη. Η κατάσταση κινδυνεύει να εξελιχθεί σε ιλαροτραγωδία.
- Δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες καταστημάτων είναι σε απόγνωση αφού δεν γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν και δεν το γνωρίζουν επειδή οι συναρμόδιες υπηρεσίες που εμπλέκονται στην αδειοδότηση αυτών των καταστημάτων, δεν έχουν ενημερωθεί για το τι προβλέπει ο νόμος!
Στην αδειοδότηση των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, εμπλέκονται τουλάχιστον τρεις υπηρεσίες και μια Αρχή. Αυτές οι υπηρεσίες είναι οι Διευθύνσεις Υγιεινής των Νομαρχιών, οι πολεοδομικές υπηρεσίες και η Πυροσβεστική και βεβαίως η Αρχή είναι οι Δήμοι. Όλοι αυτοί δεν γνωρίζουν σήμερα τι πρέπει να κάνουν. Πως πρέπει να ενημερώσουν τους πολίτες που προσφεύγουν σε αυτούς για να τροποποιήσουν τις άδειές τους.
- Ο υπουργός υγείας, από τα τηλεοπτικά Μέσα κυρίως, ερμηνεύει το νόμο τη μια μέρα έτσι, την άλλη αλλιώς, εκδίδει αποφάσεις οι οποίες δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα και τροποποιεί το νόμο ερήμην της Βουλής.
Ενώ π.χ. ο νόμος προβλέπει ότι πρέπει να γίνουν στα μεγάλα κέντρα, στα κέντρα διασκεδάσεως, ξεχωριστοί χώροι για τους καπνιστές, αντιλήφθηκαν ότι χρειάζεται έγκριση της Πολεοδομίας και έτσι οι ξεχωριστοί χώροι έγιναν διαχωριστικά 2 μέτρων, λες και ο καπνός δεν φτάνει πάνω από δύο μέτρα...
2. Αποτέλεσμα: Όλοι οι ιδιοκτήτες καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος είναι αντιμέτωποι από σήμερα με το ενδεχόμενο της επιβολής κάποιων κυρώσεων, που όμως κι αυτό το ζήτημα τείνει να εξελιχθεί σε ένα τραγέλαφο, επειδή οι Αρχές της χώρας που είναι επιφορτισμένες με την αντιμετώπιση των παραβάσεων, δηλαδή η Ελληνική Αστυνομία και η Δημοτική Αστυνομία, δεν έχουν καμία απολύτως αρμοδιότητα από το νόμο του κ. Αβραμόπουλου, να ασχοληθούν με τα ζητήματα αυτά.
- Η αρμοδιότητα των ελέγχων έχει ανατεθεί από το νόμο του κ. Αβραμόπουλου σε ένα τμήμα του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Υγείας, οι οποίοι έτσι κι αλλιώς δεν προλαβαίνουν να κάνουν τη δική τους δουλειά και οι οποίοι βέβαια ελάχιστοι τον αριθμό, θα πρέπει να ελέγξουν δεκάδες χιλιάδες καταστήματα σε όλη την Ελλάδα...
3. Όλα αυτά δυστυχώς μας οδηγούν στη βεβαιότητα ότι ο νόμος θα έχει τρομακτικές δυσκολίες να εφαρμοστεί, επειδή η κυβέρνηση δεν έκανε καμία απολύτως προπαρασκευή για την εφαρμογή του. Καλούμε την κυβέρνηση, έστω και την τελευταία στιγμή να σοβαρευτεί στοιχειωδώς, γιατί να σοβαρευτεί κανονικά αποκλείεται. Να αντιμετωπίσει τους Έλληνες πολίτες με όποια υπευθυνότητα τους έχει απομείνει.
- Να ενημερώσουν άμεσα όλες τις εμπλεκόμενες στο θέμα υπηρεσίες με ανάλογες εγκυκλίους και αποφάσεις για το τι πρέπει να κάνουν, πώς πρέπει να ενημερώσουν τους καταστηματάρχες και στη συνέχεια, σε τι μέτρα πρέπει να προβούν οι ίδιοι οι καταστηματάρχες για να μπορέσει να εφαρμοστεί αυτός ο νόμος
4. Η προετοιμασία που απαιτούσε αυτός ο νόμος δεν έγινε. Έστω και τώρα, ας προσπαθήσουν στοιχειωδώς να εργασθούν για την εφαρμογή αυτού του νόμου, ο οποίος ήταν καλός ως επικοινωνιακό τερτίπι, αλλά τα επικοινωνιακά, πάρα πολύ γρήγορα, ειδικά αυτή την περίοδο, ξεφουσκώνουν.
ΕΝΝΕΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ - ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑ.ΣΟ.Κ. ΓΙΑ ΜΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΟΥ ΣΕΒΕΤΑΙ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΤΕΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ
1. Γράφαμε χθες για τις απίθανες καταστάσεις που περιγράφει στην Έκθεσή του ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης. Γράφαμε επίσης ότι η αντιμετώπιση της διαφθοράς προϋποθέτει πανεθνική προσπάθεια, με επικεφαλής μία κυβέρνηση που κάνει τη διαφάνεια καθημερινή πράξη, τιμωρώντας παραδειγματικά εκείνους που βάζουν, σε οποιοδήποτε επίπεδο, το χέρι στο μέλι.
2. Για εμάς όμως στο ΠΑΣΟΚ οι εκθέσεις των επιθεωρητών δημόσιας διοίκησης δεν είναι απλά μία ευκαιρία να διαπιστώνουμε τα χάλια του κράτους. Είναι πυξίδα για τα μέτρα που πρέπει να πάρουμε ώστε να περιορίσουμε τα φαινόμενα κακοδιαχείρισης, μίζας και ατιμωρησίας που μας πληγώνουν όλους. Γι' αυτό ακριβώς και σήμερα, ως υπεύθυνη αξιωματική αντιπολίτευση, προτείνουμε 9 μέτρα αξιόπιστα για την ανασυγκρότηση του ελληνικού κράτους και της δημόσιας διοίκησης, για την πάταξη της διαφθοράς και της γραφειοκρατίας:
1) Προτείνουμε να αξιοποιούνται οι ετήσιες εκθέσεις του Συνηγόρου του Πολίτη, του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ώστε να αποδίδονται ευθύνες και να αντικαθίστανται αμέσως στελέχη της ιεραρχίας, που καταγγέλλονται στις περιγραφόμενες υποθέσεις από τις ετήσιες εκθέσεις των δημοσίων αυτών αρχών και των ανεξαρτήτων αρχών.
2) Προτείνουμε αλλαγή της σύνθεσης των πειθαρχικών συμβουλίων, ώστε οι ελεγχόμενοι και κρινόμενοι να μην προέρχονται από την ίδια Υπηρεσία με τους πειθαρχικούς ελεγκτές.
- Σήμερα, και για πολλά χρόνια τώρα, οι κρινόμενοι και ελεγχόμενοι κρίνονται από ανθρώπους που μετέχουν στα Πειθαρχικά Συμβούλια και είναι υπάλληλοι της ίδιας Υπηρεσίας. Από την ετήσια έκθεση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης επιβεβαιώνεται για πολλοστή φορά ότι οι πειθαρχικές διαδικασίες ουσιαστικά είναι ατελέσφορες. Απαιτείται άμεση αποκατάσταση της αυστηρότητας στη διαχείριση δημοσίων πόρων και της αποτελεσματικότητας του πειθαρχικού ελέγχου.
3) Προτείνουμε τη διαμόρφωση «ομάδων πολιτών» που θα δημιουργούνται σε εθελοντική βάση για άσκηση κοινωνικού ελέγχου στις δημόσιες υπηρεσίες.
- Οι «ομάδες πολιτών» που θα επιλέγονται με κλήρωση, θα έχουν την ευθύνη αφενός να υποβάλλουν στα κεντρικά και περιφερειακά όργανα του κράτους προτάσεις για την καλύτερη λειτουργία των Υπηρεσιών και αφετέρου θα έχουν τη δυνατότητα κοινωνικού ελέγχου, ιδιαίτερα στις Υπηρεσίες εκείνες που διακρίνονται για τα υψηλά επίπεδα διαφθοράς, όπως παραδείγματος χάρη Πολεοδομίες, Εφορίες κλπ.
4) Προτείνουμε επέκταση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Εάν δεν επεκταθεί παντού η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, δεν θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε τη διαφάνεια, όπως επιθυμούμε ως αυριανή κυβέρνηση.
5) Προτείνουμε την ανάρτηση όλων των αποφάσεων των Δημοσίων Υπηρεσιών που αφορούν δημόσια έργα και προμήθειες, στο διαδίκτυο. Κάθε λεπτομέρεια που αφορά προμήθεια στο δημόσιο τομέα ή εκτέλεση δημοσίου έργου πρέπει να αναρτάται στον κυβερνητικό ιστοχώρο, προκειμένου όλοι οι πολίτες να έχουν άποψη και να κάνουν τις προτάσεις τους για τη βελτίωση των διαδικασιών αυτών.
6) Προτείνουμε τη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής η οποία θα ελέγχει τους κανόνες υγιούς ανταγωνισμού και νομιμότητας στις συμβάσεις προμηθειών και έργων στο δημόσιο τομέα. Η Ανεξάρτητη αυτή Αρχή πρέπει να συγκροτείται με απόφαση τουλάχιστον των 4/5, ή καλύτερα με ομοφωνία της διάσκεψης των Προέδρων, ώστε να έχει ισχυρή νομιμοποίηση.
- Εναλλακτικά προς την ιδέα αυτή προτείνουμε τη διαμόρφωση ειδικά ενισχυμένου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενισχυμένου με ειδικούς και εμπειρογνώμονες, που θα μπορούν να ελέγχουν τους κανόνες υγιούς ανταγωνισμού και νομιμότητας στον μεγάλο αυτό τομέα των δημόσιων προμηθειών και έργων, όπου υπάρχει και το μεγαλύτερο ποσοστό παρανόμων προσόδων.
7) Προτείνουμε τη δημιουργία Κέντρων Ολοκληρωμένης Εξυπηρέτησης των Πολιτών, όπου οι πολίτες εισέρχονται για όλες τις υποθέσεις τους. Οι υποθέσεις των πολιτών διεκπεραιώνονται από τα Κέντρα αυτά, με την ανάληψη ακόμη και της ενδοϋπηρεσιακής αλληλογραφίας, ώστε να μην ταλαιπωρείται ο πολίτης.
- Τα Κέντρα Ολοκληρωμένης Εξυπηρέτησης των Πολιτών πρέπει να είναι επικοινωνιακός κόμβος, που ηλεκτρονικά διασυνδέονται με το σύνολο των Υπηρεσιών και εξυπηρετούν σε μια στάση όλους τους πολίτες για κάθε υπόθεσή τους. Πρόκειται δηλαδή ουσιαστικά για μια μετεξέλιξη του επιτυχημένου θεσμού των ΚΕΠ. Τα Κέντρα Ολοκληρωμένης Εξυπηρέτησης Πολιτών ως Υπηρεσίες μιας στάσης θα λειτουργήσουν αρχικά πιλοτικά στο επίπεδο της Περιφέρειας, πριν επεκταθούν παρακάτω, δηλαδή στους Νομούς ή τους Δήμους.
8) Προτείνουμε να ισχύσει η αρχή «για κάθε υπόθεση, ένας υπάλληλος, μια υπογραφή». Αυτό σημαίνει τέλος στη συνυπογραφή και τη συναρμοδιότητα που αποτελεί ένα τέρας γραφειοκρατίας και τελικά ανομίας. Η αρχή «μια υπόθεση, ένας υπάλληλος, μια υπογραφή» είναι μια δύσκολη διοικητική παρέμβαση, αλλά είμαστε αποφασισμένοι να την κάνουμε με τους ακόλουθους τρόπους:
- Πρώτον, να προβλεφθεί ότι θα κατέβει στο κατώτερο δυνατό επίπεδο της ιεραρχίας η δυνατότητα υπογραφής.
- Δεύτερον, για κάθε θέση στη διοικητική μηχανή θα υπάρχει περιγραφή και των προσόντων του υπαλλήλου που πρέπει να την κατέχει, αλλά θα υπάρχει και περιγραφή των καθηκόντων της θέσης. Και
- Τρίτον, θα δημοσιοποιηθούν στο διαδίκτυο όλοι οι πίνακες των πιστοποιημένων υπαλλήλων με υπογραφή, ώστε να γνωρίζει ο πολίτης σε ποιον απευθύνεται, όπως άλλωστε έγινε για τους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Γραμματείας του Συμβουλίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του Προγράμματος «IDEA».
9) Προτείνουμε τη σύσταση μόνιμης διυπουργικής επιτροπής, για τον καλύτερο συντονισμό των υπηρεσιών.
- Η μόνιμη αυτή διυπουργική επιτροπή δεν θα αποτελείται από υπουργούς. Θα αποτελείται είτε από υπηρεσιακούς Γενικούς Γραμματείς όλων των Υπουργείων, εφ' όσον επιλεγεί ο θεσμός του Υπηρεσιακού Γενικού Γραμματέα, είτε από τους Γενικούς Διευθυντές Διοίκησης όλων των Υπουργείων που από κοινού θα συντονίζουν την διοικητική δράση και ιδιαίτερα τις διοικητικές μεταβολές και τις διοικητικές μεταρρυθμίσεις.
ETAK. ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΑΛΑΙΠΩΡΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΝΟΝΤΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΒΑΛΟΥΝ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΟ ΚΡΙΣΗΣ, ΜΕΣΑ ΣΕ ΜΙΑ ΧΡΟΝΙΑ, ΕΤΑΚ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ 2008 ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ 2009.
1. Χρειάστηκαν να περάσουν 18 ολόκληροι μήνες, για να κατανοήσει η κυβέρνηση το αυτονόητο που λέγαμε εμείς από την αρχή: ότι δηλαδή, πέρα από άδικη, η εφαρμογή του ΕΤΑΚ είναι και προβληματική, δεδομένου ότι τα στοιχεία του εντύπου Ε9 δεν ήταν επαρκή για τον προσδιορισμό του φόρου.
2. Έτσι, έρχεται σήμερα και ζητά από εκατοντάδες χιλιάδες πολιτών, είτε την επανυποβολή του Ε9, είτε διορθώσεις μέσω Internet. Αυτό σημαίνει ότι εξαναγκάζει χιλιάδες φορολογούμενους, μικροεισοδηματίες και συνταξιούχους, να προσφύγουν σε λογιστικά γραφεία και να πληρώσουν εκείνοι, χωρίς να έχουν την παραμικρή ευθύνη, την ανικανότητα του Υπουργείου.
3. Η ανεπάρκεια της κυβέρνησης και η αδιαφορία της για την επιβάρυνση και την ταλαιπωρία των πολιτών είναι χωρίς προηγούμενο.
- Αφού όλες οι δηλώσεις έχουν καταχωρηθεί στα συστήματα του Υπουργείου, γιατί ζητά από μεγάλο αριθμό πολιτών να τις υποβάλλουν ξανά ηλεκτρονικά; Και αν δεν μπορεί να αξιοποιηθεί το περιεχόμενο τους, γιατί πληρώθηκε, περίπου 15 εκατ. ευρώ, ιδιωτική εταιρεία να τις ψηφιοποιήσει;
4. Το Υπουργείο έρχεται τώρα και ρίχνει το βάρος για την αναστάτωση που έχει δημιουργηθεί στους ώμους των ίδιων των πολιτών, χωρίς να ζητά συγνώμη για την προχειρότητα και τον κακό σχεδιασμό του έργου. Το περιεχόμενο των δηλώσεων ήταν γνωστό ήδη από το 2005 και εφόσον ήθελαν να επιβάλουν το ΕΤΑΚ, έπρεπε να είχαν εγκαίρως προχωρήσει σε ανασχεδιασμό του εντύπου.
5. Το αποτέλεσμα της ανικανότητας της κυβέρνησης και της έλλειψης στοιχειώδους σχεδιασμού είναι αφενός να ταλαιπωρούνται οι πολίτες και, αφετέρου να καλούνται να καταβάλουν, σε περίοδο κρίσης, μέσα σε μια χρονιά, ΕΤΑΚ και για το 2008, και για το 2009.