H περιπέτεια της ζωής του Μεγάλου Αλεξάνδρου δεν τελείωσε με τον θάνατο του. Η σορός του Αλεξάνδρου πέρασε από μια ολόκληρη Οδύσσεια μέχρι να βρει την ησυχία που αρμόζει και ο τάφος του μετατράπηκε σε αξιοθέατο και προσκύνημα, ώσπου χάθηκαν τα ίχνη του. Τότε ξεκίνησε μια νέα Οδύσσεια για την ανακάλυψή του, που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Το συναρπαστικό κουβάρι, όπου μπλέκονται τα νήματα της Ιστορίας, των παραδόσεων, των ερευνών και των ενδείξεων για τον τόπο όπου είναι θαμμένος ο Μέγας Στρατηλάτης, ξετυλίγεται σαν συναρπαστικό αρχαιολογικό θρίλερ στο βιβλίο -Οι Τάφοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου Από τον Αρριανό και τον Στράβωνα στον Ζαν Υβ Αμπερέρ των Εκδόσεων Ερμείας. Στο βιβλίο αυτό ανθολογούνται και συνθέτονται από την Καίτη Μάζη και τη Βάνα Μάστορη όλες οι – συχνά αντικρουόμενες – φιλολογικές ιστορικές αναφορές, από αρχαίες και νεώτερες πηγές. Δημοσιεύονται επίσης δύο έγκυρα κείμενα του Γάλλου αρχαιολόγου Ζαν Υβ Αμπερέρ και του ιστορικού ερευνητή Χάρη Τζάλλα, ο οποίος ως γνώστης της γλώσσας προσθέτει και νέες ψηφίδες από αραβικές πηγές στο παζλ των αναζητήσεων.
Εξαιτίας μιας προφητείας που υποσχόταν ευημερία στον τόπο, όπου θα θαβόταν ο Στρατηλάτης, η σορός του έγινε… ανάρπαστη. Μεταφέρθηκε με μια μεγαλοπρεπή αρμάμαξα στην Αίγυπτο, ενώ γύρω μαινόταν ο πόλεμος και η ίντριγκα των διαδόχων. Το τελευταίο ταξίδι του Αλεξάνδρου δεν κατέληξε στον τόπο όπου ο ίδιος είχε εκφράσει την επιθυμία να ταφεί. την όαση Σίουα όπου βρισκόταν το Μαντείο του Αμμωνα Δία.
Άραγε υπάρχει ελπίδα να βρεθεί κάποτε ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου; Το περίφημο Σώμα ή Σήμα Κι αν ναι, πού; Μα, στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, συμφωνούν οι περισσότεροι ιστορικοί συγγραφείς και ερευνητές, παλιότεροι και σύγχρονοι Ελληνες και Ρωμαίοι, Αραβες, Δυτικοί περιηγητές, αρχαιολόγοι όλων των εθνών. Η ιστορία πλέκεται με τον μύθο, η μορφή του Αλεξάνδρου κεντρίζει τη φαντασία πολλών λαών. ιδιαίτερα στην Ανατολή των παραμυθάδων, και η σύγχρονη Αλεξάνδρεια, με τα μεγάλα ένδοξα κτίρια της, καταλαμβάνει ακριβώς τη θέση της αρχαίος Αλεξάνδρειας δυσκολεύοντας τις έρευνες.
Σήμερα, όμως. βρισκόμαστε πιo κοντά παρά ποτέ στην ανακάλυψη του τάφου, που είναι γνωστό ως Σώμα ή Σήμα, εάν βεβαίως υπάρχει κάποιο αρχιτεκτονικό του κατάλοιπο και δεν έχει καταστραφεί ολοσχερώς από τους πρώτους φανατικούς χριστιανούς της Αλεξάνδρειας στα τέλη του 4ου αι. μ.Χ.
Οι υποβρύχιες έρευνες υπό τον αρχαιολόγο, τον Ζαν Υβ Αμπερέρ. για τη χαρτογράφηση της αρχαίας Αλεξάνδρειας δίνουν τώρα την ακριβή θέση διαφόρων σημαντικών στοιχείων για την αρχαία τοπογραφία και στη στεριά, ένας Αιγύπτιος καθηγητής αρχαιολογίας, ο Φ. Φαρακάνι ξεκινάει συστηματικές έρευνες στο Λατινικό Νεκροταφείο της πόλης, για να εντοπίσει τον αληθινό τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου λίγα μέτρα μακρύτερα από το σημείο όπου είναι θαμμένος ο Καβάφης
Ο Μέγας Αλέξανδρος πέθανε στη Βαβυλώνα στις 11 Ιουνίου του 323 πΧ, φροντίζοντας να μην ορίσει διάδοχο στο απέραντο βασίλειο του. Εξαιτίας μιας προφητείας που υποσχόταν ευημερία στον τόπο, όπου θα θαβόταν ο Στρατηλάτης, η σορός του έγινε… ανάρπαστη. Μεταφέρθηκε με μια μεγαλοπρεπή αρμάμαξα στην Αίγυπτο, ενώ γύρω μαινόταν ο πόλεμος και η ίντριγκα των διαδόχων. Το τελευταίο ταξίδι του Αλεξάνδρου δεν κατέληξε στον τόπο όπου ο ίδιος είχε εκφράσει την επιθυμία να ταφεί. την όαση Σίουα όπου βρισκόταν το Μαντείο του Αμμωνα Δία. Η ταριχευμένη σορός του θάφτηκε προσωρινά στη Μέμφιδα, πρωτεύουσα του αρχαίου βασιλείου της Φαραωνικής Αιγύπτου, κοντά στο Κάιρο (το 320 π.Χ. με φροντίδα του Πτολεμαίου Α’ Σωτήρος). Κατόπιν, μεταφέρθηκε στην Αλεξάνδρεια από τον ίδιο Πτολεμαίο και εκεί παρέμεινε θαμμένος γύρω στα 700 χρόνια. Στην αρχή, αναπαυόταν μέσα σε μία χρυσή λάρνακα, που ήταν τοποθετημένη σ’ έναν μεγαλοπρεπή τάφο, ένα μαυσωλείο σε κεντρικό σημείο της πόλης. Έναν αιώνα αργότερα, ο Πτολεμαίος Φιλοπάτωρ συγκέντρωσε σ’ έναν μοναδικό τάφο τα λείψανα των προγόνων του γύρω από αυτά του Στρατηλάτη.
Κατά μία εκδοχή, το Σώμα, ο αρχικός τάφος του Αλεξάνδρου έμεινε κενός. Ένας Ρωμαίος ιστορικός. ο Δίων Κάσσιος αναφέρει ότι ο Αύγουστος τον 1ο αι. π.Χ. στην επιθυμία του να δει το (ταριχευμένο) σώμα του Αλεξάνδρου άγγιξε τη μύτη του και του προξένησε κάποια ζημιά. ‘Οταν δε ρωτήθηκε εάν ήθελε να δει τους τάφους των Πτολεμαίων, αρνήθηκε λέγοντας -ήρθα να δω έναν βασιλιά και όχι νεκρούς».
Δεν ήταν όμως όλοι οι επισκέπτες του τάφου τόσο φιλόφρονες όπως ο Ρωμαίος αυτοκράτωρ Καρακάλας, που το 215 μΧ του αφιέρωσε το ιμάτιο. το δαχτυλίδι, τη ζώνη του κ.ά.
Προηγουμένως υπήρξε ένας Πτολεμαίος, ο επονομαζόμενος Παρείσακτος ή Κόκκης (107-68 πΧ), ο οποίος είχε αντικαταστήσει το χρυσό φέρετρο με γυάλινο, ενώ σύμφωνα με άλλες πληροφορίες η Κλεοπάτρα Ζ η Φιλοπάτωρ λεηλάτησε τον τάφο του Αλεξάνδρου σε στιγμές οικονομικής σύμφωνα με την οποία ο σοφός Ρωμαίος αυτοκράτωρ Σεπτίμιος Σεβήρος επισκέφθηκε το Σώμα και σφράγισε το μαυσωλείο. αφού προηγουμένως τοποθέτησε μυστικά βιβλία «ώστε κανείς να μην μπορέσει ούτε τα βιβλία να διαβάσει ούτε το σώμα να δα».
Στα τέλη του 4ου πΧ. αιώνα η βασιλική νεκρόπολη είχε εξαφανίζει και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος μπορούσε να αναρωτιέται πού είναι ο τάφος του Αλεξάνδρου.
Σποραδικές μαρτυρίες Αράβων αναφέρουν στην έξοδο της πόλης ένα τέμενος με την ονομασία -Τέμενος του Δικέρατου» (Αλεξάνδρου) το 871 μΧ και την ύπαρξη ενός μαρμάρινου βάθρου του τάφου τού Αλεξάνδρου το 954 μ.Χ.
Υπάρχει μια πολύ παλαιότερη πληροφορία του 400 μ.Χ. για την ίδια περιοχή. ‘Όταν μία Ρωμαία έκανε δωρεά για να της επιτραπεί να κατασκευάσει εκκλησία, ήρθε στο φως θησαυρός της εποχής του Μ Αλεξάνδρου.
Οι σποραδικές μαρτυρίες και πληροφορίες από τους μετέπειτα αιώνες, συγκλίνουν προς αυτήν την περιοχή Ο Πετράρχης συνιστούσε στον φίλο του το 1304-54 να επισκεφθεί τον τάφο του Αλεξάνδρου, ενώ κάποιο μικρό κτίσμα που είχε τη εκκλησία παλαιά του Αγίου Αθανασίου – κατόπιν έγινε τζαμί (του Αταρίν) – έδωσε μια σαρκοφάγο φαραωνικού βασιλέως που μεταφέρθηκε στο Λονδίνο γύρω στα 1755 Ήταν γεμάτη ιερογλυφικά και όταν ερμηνεύθηκε, αποδόθηκε στον Φαραώ μάγο Ντενκτανεμπό Β . ο οποίος συνδέεται, από μυστικιστικές λαϊκές παραδόσεις, με τον Αλέξανδρο.
To Τζαμί Νάμπι Ντανιάλ σε φωτογραφία των αρχών του προηγούμενου αιώνα. Σύμφωνα με μια άποψη εδώ βρισκόταν το σώμα του Μ. Αλεξάνδρου.
Η πιθανότητα να βρισκόταν σ αυτό το σημείο, το Νάμπι Ντανιάλ. ο τάφος μειώθηκε αισθητά μετά τις ανασκαφές Πολωνών (το 1956), που έδειξαν ότι δεν υπάρχει πτολεμαϊκό αρχαιολογικο στρώμα σ’ αυτή την περιοχή Η γνώ^ του εγκυρότερου σήμερα αρχαιολόγου, σε θέματα της Αλεξάνδρειας, κ. Ζαν Υβ Αμπερέρ. είναι ότι κάτω από το τζαμί του Δανιήλ είδε μια συνήθη δεξαμενή με γρανιτένιους κίονες, όμοια σε υλικό και μέγεθος με αυτή που βρέθηκε σ ένα αντικρινό κτίριο.
Το 1966. ένας Ιταλός μελετητής, ο Ακίλε Αντριάνι πρότεινε με κάποια επιφύλαξη να αναγνωρισθεί ως τάφος του Αλεξάνδρου ένα επιβλητικό αλαβάστρινο μνημείο, που βρίσκεται στο Κοιμητήριο Τέρρα Σάντα Το 1992. οι Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι έκαναν ανασκαφή σε απόσταση 100 μέτρων από τον αλαβάστρινο τάφο κα προς έκπληξη τους διαπίστωσαν ότι ενώ σε όλα τα σημεία της Αλεξανδρείας, αμέσως αποκαλύπτονται ερείπια της αρχαίας πόλης, σ αυτό το σημείο και σε βάθος μέχρι 7 μ. δεν βρέθηκε τίποτα. 0 Ζαν Υβ Αμπερέρ. πάντως, προτείνει ως λογικό «να εγκαταλείψουμε την παραδοσιακή αντίληψη για τη θέση του τάφου του Αλεξάνδρου στο Τεμενος Νάμπι Ντανιάλ και να δεχθούμε ότι βρίσκεται περίπου ένα χιλιόμετρο ανατολικότερα.
Παρασκευή Κατημερτζή
Read more http://history-of-macedonia.com/2011/05/21/alexander-the-great-tomb/