H περιορισμένη ζήτηση για εμπορεύματα και οι ευρύτερες πιέσεις που δέχεται ο ευρύτερος κλάδος της φορτηγού ναυτιλίας δημιουργούν ευκαιρίες για αγορά πλοίων σε χαμηλότερες τιμές και εκμετάλλευσή τους όταν ανακάμψει το παγκόσμιο εμπόριο, εκτιμούν αναλυτές του ναυτιλιακού επενδυτικού ομίλου Μ2Μ Management.
Με περίπου το 90% των αγαθών που διακινούνται ανά τον κόσμο μέσω εμπορικών συναλλαγών να μεταφέρεται με πλοία, η οικονομική επιβράδυνση επέφερε ισχυρό πλήγμα στο ναυτιλιακό κλάδο. Και ο ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός εμπορευματικών πλοίων που εισέρχεται στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου (dry bulk market) εντείνει τις πιέσεις προς τις ναυτιλιακές εταιρείες.
«Το βιβλίο παραγγελιών καταδεικνύει ότι για το 2010 θα παραδίδονται ανά ημέρα δύο νεότευκτα πλοία», επισημαίνει ο Τιμ Κόφιν, investment manager του ναυτιλιακού αμοιβαίου κεφαλαίου Μ2Μ, προσθέτοντας ότι οι ρυθμοί αύξησης του αριθμού των πλοίων είναι δύσκολο να απορροφηθούν, ενώ -σύμφωνα με τον ίδιο- είναι ελάχιστες οι πιθανότητες ανάκαμψης του παγκόσμιου εμπορίου με αντίστοιχους ρυθμούς, απορροφώντας μια τόσο μεγάλη χωρητικότητα.
«Υπό αυτό το πρίσμα, θεωρούμε ότι και φέτος θα ασκηθούν πιέσεις στους ναύλους, που είτε θα παραμείνουν σταθεροί είτε θα υποχωρήσουν», εκτιμά ο κ. Κόφιν.
Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι περιορισμένη η δυνατότητα μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών να χρηματοδοτήσουν ή αναχρηματοδοτήσουν πλοία, πράγμα που σημαίνει ότι η αξία του ενεργητικού τους επηρεάζεται από το γενικότερο κλίμα που επικρατεί στην αγορά μεταφοράς εμπορευμάτων.
«Ισχύει η κλασική ιστορία, όπου αγοράζει κανείς χαμηλά και πωλεί σε υψηλή τιμή», διευκρινίζει ο κ. Κόφιν, συμπληρώνοντας ότι δεν υπάρχει επιτακτική ανάγκη για την αγορά πλοίων. «Νομίζω ότι κατά το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του 2010 θα είναι η καταλληλότερη εποχή για τις αξίες των πλοίων», καταλήγει ο κ. Κόφιν.
«Αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι επικρατεί κλίμα αστάθειας. Πέρυσι δεν υπήρχε τόσο έντονη μεταβλητότητα στην αγορά ναυτιλιακών παραγώγων (freight derivatives). Τώρα όμως έχει επιστρέψει το κλίμα αστάθειας, κατά συνέπεια δημιουργούνται ενδιαφέρουσες ευκαιρίες για επενδύσεις», αναφέρει ο κ. Κόφιν.