11 Ιουνίου 2010

Με κατάλληλες πολιτικές και αποφυγή αγκυλώσεων η Κύπρος έχει καταστεί πόλος έλξης για τη ναυτιλία

AΠO πολύ νωρίς, από το 1963, η Κύπρος έχει αναγνωρίσει την πολιτική, οικονομική και κοινωνική σπουδαιότητα και σημασία της ναυτιλίας. Εκτοτε, με την εφαρμογή της σωστής πολιτικής, οι εκάστοτε κυβερνήσεις κατάφεραν να προσελκύσουν στο νησί αρκετούς επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ναυτιλίας.

Η σημασία της κυπριακής εμπορικής ναυτιλίας είναι τεράστια. Σ' ένα πολύ μικρό κράτος, όπως η Κύπρος, δεν μπορεί παρά να είναι επίτευγμα το γεγονός ότι η κυπριακή σημαία κυματίζει σ' ολόκληρη την υφήλιο, ενώ η έντονη παρουσία της Κύπρου στους διάφορους διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς ενισχύει την οντότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας και ενδυναμώνει τη διαπραγματευτική της θέση, γεγονός που προσδίδει κύρος στο κυπριακό κράτος και έχει θετικές πολιτικές προεκτάσεις. Επίσης η μεγάλη παρουσία ξένων ναυτιλιακών εταιριών στην Κύπρο αποδεικνύει τη σωστή και δυνατή ναυτιλιακή υποδομή που κατέχει το νησί.Η Κύπρος παρέχει πολλά πλεονεκτήματα, όπως το νομικό της σύστημα που είναι βασισμένο σε αγγλικές πρακτικές, έχει αποδοτικό δημόσιο τομέα, καλές εργασιακές σχέσεις, ένα εξαιρετικά υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού στον νομικό και λογιστικό τομέα, ένα άριστο τραπεζικό σύστημα και τηλεπικοινωνίες και αεροπορικές συνδέσεις με όλους τους σημαντικούς προορισμούς. Ο συνδυασμός των πλεονεκτημάτων αυτών θέτει γερά θεμέλια, τα οποία αποτελούν ισχυρό κίνητρο για τους επιχειρηματίες να ιδρύσουν τις εταιρίες τους στην Κύπρο.


Η Κύπρος προσφέρει επίσης ένα σημαντικό αριθμό χρηματικών και οικονομικών πλεονεκτημάτων τα οποία παρακίνησαν πολλούς Ευρωπαίους επιχειρηματίες να ιδρύσουν τοπικές εταιρίες με πλήρως ανεπτυγμένα γραφεία στο νησί.

Ειδικότερα:
1) Δεν επιβάλλεται συναλλαγματικός έλεγχος και υπάρχει ελευθερία διακίνησης ξένου συναλλάγματος.

2) Η Κύπρος έχει υπογράψει συμβάσεις αποφυγής διπλής φορολογίας με 43 χώρες.
3) Δεν επιβάλλεται φόρος στα κέρδη από τη λειτουργία ή διαχείριση πλοίου εγγεγραμμένου στο κυπριακό νηολόγιο, ούτε και στα μερίσματα που προέρχονται από πλοιοκτήτρια εταιρία.
4) Ο εταιρικός φόρος ύψους 10% είναι ο χαμηλότερος στην Ε.Ε.
5) Δεν επιβάλλεται φόρος κληρονομίας στις μετοχές πλοιοκτήτριας.
6) Δεν επιβάλλεται φόρος εισοδήματος στις απολαβές των ναυτικών.
7) Δεν επιβάλλεται τέλος χαρτοσήμου σε πράξεις υποθήκης ή σε άλλες εξασφαλίσεις.
8) Η Κύπρος έχει υπογράψει διμερείς συμφωνίες με 29 χώρες, μέσω των οποίων τα κυπριακά πλοία τυγχάνουν ευνοϊκότερης μεταχείρισης στα λιμάνια των χωρών αυτών.
9) Ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς πλοιοδιαχείρισης.
10) Χαμηλό κόστος σύστασης και λειτουργίας εταιριών.
11) Οι ανταγωνιστικές δαπάνες για εγγραφή πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο και οι ανταγωνιστικοί ετήσιοι φόροι χωρητικότητας, το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς που ισχύει για τις πλοιοδιαχειριστικές εταιρίες και άλλες διεθνείς επιχειρήσεις είναι από τα βασικά πλεονεκτήματα.Το κυπριακό νηολόγιο βρίσκεται σήμερα στη 10η θέση του παγκόσμιου στόλου με εγγεγραμμένα 1.857 πλοία ολικής χωρητικότητας που ξεπερνά τα 21 εκατ. κόρους. Η Κύπρος είναι ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα πλοιοδιαχείρισης παγκοσμίως και σε αυτή έχουν εγκατασταθεί και λειτουργούν άνω των 60 πλοιοδιαχειριστικών εταιριών. Το 87% αυτών των εταιριών ελέγχονται από κυπριακά και ευρωπαϊκά συμφέροντα και σε αυτές εργοδοτούνται περίπου 40.000 ναυτικοί από τους οποίους 5.000 είναι Ευρωπαίοι.


Σε επίπεδο Ευρωπαικής Ενωσης, η Κύπρος έχει τον τρίτο μεγαλύτερο στόλο, με ποσοστό 17% του συνολικού στόλου των κρατών - μελών της Ε.Ε.

Η νομοθεσία που διέπει την κυπριακή εμπορική ναυτιλία έχει τροποποιηθεί προκειμένου να αφαιρεθεί οιαδήποτε διάκριση μεταξύ των Κύπριων πολιτών και των πολιτών των άλλων κρατών - μελών της Ε.Ε. έτσι ώστε οι πολίτες των άλλων κρατών - μελών και οι ναυτιλιακές εταιρίες που συστήνονται και δραστηριοποιούνται στα κράτη - μέλη της Ε.Ε. να δικαιούνται να εγγράφουν τα πλοία τους στο κυπριακό νηολόγιο. Στο πλαίσιο αυτής της τροποποίησης η δυνατότητα αυτή επεκτείνεται επίσης στους πολίτες ή τις εταιρίες των κρατών - μελών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ).

Με βάση  νέο νόμο δεν επιβάλλεται οποιαδήποτε φορολογία σε (i) πλοιοκτήτριες εταιρίες (Shipowning), (ii) εταιρίες διαχείρισης πλοίων (Shipmanagement) και (iii) εταιρίες που ναυλώνουν/ενοικιάζουν πλοία (Charterering), σε:

(α) κέρδη από ναυτιλιακές επιχειρήσεις
(β) μερίσματα πληρωτέα άμεσα ή έμμεσα από κέρδη ή από την πώληση του πλοίου
(γ) τόκους από κεφάλαια που χρησιμοποιούνται ως κεφάλαιο κίνησης/εργασιών ή για τη δανειοδότηση, λειτουργία ή συντήρηση του πλοίου
(δ) κέρδη από την πώληση του πλοίου ή των μετοχών της πλοιοκτήτριας εταιρίας.
Ο νέος νόμος, πρώτον, διασφαλίζει το φορολογικό μέλλον των πλοιοκτητριών εταιριών που εδρεύουν στην Κύπρο, δεύτερον, αυξάνει την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής ναυτιλίας εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης και, τρίτον, ενθαρρύνει νέες ναυτιλιακές εταιρίες, όπως ναυλωτές πλοίων, να ιδρύσουν εταιρίες στην Κύπρο.