29 Απριλίου 2014

Τι βλέπουν στον Πειραιά οι «ισχυροί» της παγκόσμιας ναυτιλίας

Τι βλέπουν στον Πειραιά οι «ισχυροί» της παγκόσμιας ναυτιλίας

Τις τεράστιες ευκαιρίες που κρύβει το λιμάνι του Πειραιά, το 8ο μεγαλύτερο από πλευράς εμπορευματικής κίνησης πέρυσι στην Ευρώπη, να πρωταγωνιστήσει περαιτέρω στον διεθνή ναυτιλιακό χάρτη, βλέπουν οι ξένοι κολοσσοί που εκδήλωσαν χθες το ενδιαφέρον τους στο διαγωνισμό για την αγορά του 67% του ΟΛΠ.

Έτσι εξηγείται και η απρόσμενα σημαντική συμμετοχή στην πρώτη φάση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, όχι μόνο σε επίπεδο αριθμού υποψηφίων (6 τον αριθμό), αλλά και ονομάτων, αφού η APM Terminals ανήκει στον νούμερο ένα ναυτιλιακό όμιλο παγκοσμίως, τη δανέζικη Maersk, ενώ η αμερικανική Ports America είναι ο μεγαλύτερος διαχειριστής τερματικών λιμενικών σταθμών στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Τι προβλέπουν όμως οι εκτιμήσεις για τον Πειραιά ; Ότι θα συνεχίσει τόσο φέτος όσο και τα επόμενα χρόνια τη ραγδαία αναπτυσσόμενη πορεία του, είναι η απάντηση. Σε αυτό ακριβώς πόνταρε όταν προκήρυξε και το διαγωνισμό το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ωστόσο κρατά χαμηλούς τόνους, αφού υπάρχει ακόμη αρκετός δρόμος προκειμένου οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος να μετατραπούν και σε δεσμευτικές προσφορές.

Πρόβλεψη για αύξηση 20% φέτος
Πάντως οι προβλέψεις για φέτος μιλούν για αύξηση κατά 20% της διακίνησης κοντέινερ από το λιμάνι. Μελέτη της εξειδικευμένης εταιρείας Business Monitor International (BMI) εκτιμά ότι τα καλύτερα για τον Πειραιά έρχονται και ότι φέτος η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων θα φτάσει τα 3,82 εκατομμύρια έναντι 3,15 εκατομμυρίων πέρυσι, οπότε και πάλι η αύξηση είχε φτάσει το 15,3% έναντι του 2012. Οσο για την περίοδο 2011-2012, η αύξηση ήταν 77,4%.

Μεσοπρόθεσμα, η έρευνα κάνει λόγο για μια μέση ετήσια αύξηση της τάξεως του 14,2%, με την BMI να προχωρά μάλιστα σε αναθεώρηση των προβλέψεών της προς τα πάνω για το λιμάνι του Πειραιά, σε σχέση με προηγούμενες εκτιμήσεις της.

Ρόλο στην στάση της BMI να αναθεωρήσει τις εκτιμήσεις της έπαιξαν οι νέες επενδύσεις σε υποδομές που έχουν πραγματοποιηθεί στον Πειραιά, αυξάνοντας τη δυναμικότητα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, όσο και εκείνες που προγραμμτίζονται για τις οποίες όμως εκκρεμεί το «οκ» της Κομισιόν στο πλαίσιο της έγκρισης της συμφωνίας για το φιλικό διακανονισμό (ΟΛΠ-Cosco).

Από την άλλη ωστόσο πλευρά, συμβολή στην περαιτέρω άνοδο της δραστηριότητας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται σύμφωνα με την BMI ότι θα έχει και η αναμενόμενη βελτίωση της ζήτησης προϊόντων στην Ευρώπη.

Στην 8η θέση πανευρωπαϊκά
Στη μελέτη επισημαίνεται το λιμάνι του Πειραιά έχει αρχίσει να εδραιώνεται σταδιακά ως ένας από τους πιο σημαντικούς διαμετακομιστικούς κόμβους και ως πύλη εισόδου προϊόντων από την Ασία και άλλες χώρες προς τις αγορές της Γηραιάς Ηπείρου.

Στην ουσία, η ανάδειξη του Πειραιά από την Cosco σε διαμετακομιστικό κόμβο ήταν ακριβώς η αιτία που λειτούργησε ως «κράχτης» στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την προσέλευση μεγάλων ονομάτων.

Με βάση άλλη πρόσφατη ανάλυση του Port Monitor, το λιμάνι του Πειραιά ανέβηκε στην 8η θέση πανευρωπαϊκά κατά τη διάρκεια του 2013, σε ό,τι αφορά τη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων. Το λιμάνι του Πειραιά έχει εδραιωθεί στην πρώτη δεκάδα της Ε.Ε., θέση που κατέκτησε για πρώτη φορά το 2012.

Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2012, ο Πειραιάς βρέθηκε στη 10η θέση, καθώς από τις προβλήτες του λιμανιού διακινήθηκαν 2,8 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που συνιστά αύξηση της τάξεως του 67,5% σε σχέση με το 2011.