19 Φεβρουαρίου 2010

Ούριος άνεμος για την ποντοπόρο ναυτιλια


Η ανάκαμψη του παγκόσμιου εμπορίου -με τους ταχύτερους ρυθμούς των τριών τελευταίων ετών- αποτελεί ευνοϊκό παράγοντα για την ποντοπόρο ναυτιλία, συμβάλλοντας στην αύξηση των ναύλων κατά 32% μέχρι τα τέλη του έτους.

Το κόστος ναύλωσης capesize πλοίων θα αυξηθεί κατά μέσο όρο στις 39.000 δολάρια ημερησίως στο τέταρτο τρίμηνο, έναντι σημερινού κόστους 29.649 δολαρίων, όπως προκύπτει από τη μέση πρόβλεψη αναλυτών σε δημοσκόπηση του Bloomberg.

Το υψηλότερο κόστος ναύλωσης πλοίων για μεταφορά εμπορευμάτων θα συντελέσει σε μεγαλύτερα έσοδα για τις ναυτιλιακές εταιρείες, όπως προβλέπουν οι αναλυτές του Bloomberg.
Η μείωση των διεθνών εμπορικών συναλλαγών κατά 14% πέρυσι οδήγησε στην υποχώρηση των ναύλων κατά 76% από τα υψηλά επίπεδα που είχαν αγγίξει τον Ιούνιο. Όμως η αυξημένη ζήτηση για πρώτες ύλες αντικατοπτρίζει την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας και την ενίσχυση του παγκόσμιου εμπορίου, καθώς το 90% των εμπορικών συναλλαγών ανά τον κόσμο διεξάγεται μέσω πλοίων, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Round Table of International Shipping Associations.

Στη διάρκεια της περσινής χρονιάς, το ναυτιλιακό κόστος είχε τετραπλασιασθεί, χάρη στις ενδείξεις ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας. Από τις αρχές του έτους όμως, οι ναύλοι υποχώρησαν κατά 20%, εξαιτίας προβληματισμών μήπως η επέκταση των ναυτιλιακών στόλων θα αντισταθμίσει την ανάκαμψη της ζήτησης για μεταφορές εμπορευμάτων. Η Παγκόσμια Τράπεζα προβλέπει αύξηση του όγκου εμπορικών συναλλαγών κατά 4,3% φέτος και κατά 6,2% το 2011.
Και η αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης για μεταφορά εμπορευμάτων οδηγεί τις ναυτιλιακές εταιρείες στην προς τα πάνω αναθεώρηση των προβλέψεων για την ετήσια κερδοφορία. Εξάλλου, ο πρόεδρος της China Cosco Holdings, Ζαγκ Λιαγκ, προέβλεψε άνοδο του δείκτη Baltic Dry κατά 54% για φέτος.
Από την άλλη πλευρά όμως, ορισμένοι επενδυτές προβληματίζονται μήπως οι κεντρικές τράπεζες ανά τον κόσμο αποσύρουν τα έκτακτα μέτρα ρευστότητας προτού σταθεροποιηθεί η οικονομία.
Με βάση τις εκτιμήσεις των αναλυτών, ο στόλος capesize πλοίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 20% φέτος, υπερβαίνοντας τους ρυθμούς αύξησης της ζήτησης.
«Η ναυτιλία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την οικονομική ανάπτυξη της Κίνας και τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος για την απορρόφηση του εμπορευματικού στόλου», επισημαίνει ο Μάρτιν Σόμερσεθ, αναλυτής στην Arctic Securities. Οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος μειώθηκαν 25% τον Ιανουάριο έναντι του προηγούμενου μήνα, σύμφωνα με στοιχεία των τελωνειακών αρχών.