Ομύθος που θέλει το χώρο της ναυτιλίας να αποτελεί αντρική υπόθεση αποτελεί πλέον παρελθόν. Η αλήθεια είναι ότι τα προηγούμενα χρόνια, ο ρόλος των γυναικών στο ναυτιλιακό κλάδο ήταν περιορισμένος και κατά κύριο λόγο βοηθητικός.
Ωστόσο, οι ρόλοι έχουν πλέον αλλάξει και οι γυναίκες κατόρθωσαν να αποδείξουν ότι μπορούν να τα καταφέρουν εξίσου καλά με τους άνδρες και στη συγκεκριμένη αγορά, κατακτώντας σημαντικές θέσεις σε όλους τους νευραλγικούς τομείς του κλάδου.
Τρεις δυναμικές γυναίκες που δραστηριοποιούνται σήμερα στον έντονα ανταγωνιστικό χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας, μιλώντας στο mononews.gr επισημαίνουν ότι η αφοσίωση, η αγάπη και η σκληρή δουλειά πάνω στο αντικείμενο που συνειδητά έχουν επιλέξει αποτελούν τα βασικά συστατικά της συνταγής για την πετυχημένη πορεία τους.
Η Χριστίνα Αναγνωσταρά μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας Seanergy Maritime Holdings Corp. δραστηριοποιείται σήμερα ως ανεξάρτητη χρηματοοικονομική σύμβουλος, αναλαμβάνοντας έργα και παρέχοντας υπηρεσίες σε διάφορες καινοτόμες εταιρίες του ναυτιλιακού κλάδου.
Αποφάσισε να ασχοληθεί με τον χώρο της εμπορικής ναυτιλίας όταν έπειτα από αρκετά χρόνια εργασίας σε κορυφαίες ελεγκτικές εταιρείες και χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, συνειδητοποίησε ότι το ευμετάβλητο περιβάλλον, οι προκλήσεις και η ενεργή συμμετοχή στο παγκόσμιο γίγνεσθαι ήταν αρκετά για να κεντρίσουν το ενδιαφέρον της και να την κερδίσουν.
Για παρόμοιους λόγους αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί σε παράπλευρο κλάδο του χώρου η Λίνα Καπερνάρου, η οποία είναι υπεύθυνη για την προώθηση των γραμμών θαλάσσιων μεταφορών και υπηρεσιών της εταιρείας ZIM Hellas S.A. Όπως τόνισε στο mononews.gr, επέλεξε το συγκεκριμένο χώρο επειδή «είναι γεμάτος προκλήσεις, χαρές και ανταγωνισμό».
Από την πλευρά της η Χριστίνα Καραλάκη διοικητικό στέλεχος της Ariston Commercial Services S.A., εισήλθε στο εμπορικό κομμάτι της ναυτιλίας στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και σήμερα ασχολείται αποκλειστικά και μόνο με το ξηρό φορτίο . Ο χώρος την κέρδισε από μικρή ηλικία, καθώς κατάγεται από ναυτική οικογένεια και είχε την τύχη να ταξιδέψει με εμπορικά πλοία στα παιδικά και εφηβικά της χρόνια.
Αυτή η επαφή της με τη θαλάσσια την έκανε να ταυτιστεί με την ναυτιλία και έτσι με πολύ δουλειά, κέφι, στόχους, φιλοδοξία και κυρίως χωρίς ρολόι, αργίες και διακοπές κατάφερε να αναδειχθεί στο χώρο της.
Πώς σας αντιμετωπίζουν οι άντρες συνάδελφοί και ανταγωνιστές σας;
Χ.Α: Από την μέχρι σήμερα εμπειρία μου δεν θεωρώ και δεν ένοιωσα ποτέ ότι ένας άντρας έχει διακριθεί στο εργασιακό χώρο μόνο και μόνο εξαιτίας του φύλου του.
Αυτό που προσμετράται πρωτίστως σ’έναν άνθρωπο για να προοδεύσει είναι η σκληρή δουλειά, η γνώση του αντικειμένου και ο επαγγελματισμός στην συμπεριφορά του.
Λ.Κ: Στην εταιρεία μας αλλά και στον χώρο των θαλάσσιων μεταφορών δουλεύουμε πολλές γυναίκες. Είμαι τυχερή διότι ποτέ δεν αισθάνθηκα άσχημα από κακές συμπεριφορές και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην υπάρχει αρνητική διάθεση στη δουλειά.
Χ.Κ: Είναι αλήθεια ότι εκείνες τις εποχές ήταν δύσκολα. Ο χώρος ήταν καθαρά ανδροκρατούμενος. Μέχρι την δεκαετία του ’70 δεν επιτρεπόταν η είσοδος των γυναικών στο Baltic Exchange του Λονδίνου. Αυτό σιγά σιγά άλλαξε. Αρκετές γυναίκες επαγγελματίες με διπλή ίσως προσπάθεια σε σχέση με τους άντρες συναδέλφους τους, συνέβαλαν στο να αλλάξει.
Πιστεύετε ότι έχετε ίδια αντιμετώπιση με τους άνδρες του χώρου;
X.A: Παρόλο που η ναυτιλία θεωρείται παραδοσιακά ανδροκρατούμενη, πιστεύω ότι στη σημερινή εποχή η γνώση και η εμπειρία που έχει να προσφέρει ο κάθε επαγγελματίας είναι άνευ φύλου.
Λ.Κ: Ναι, δεν αντιμετώπισα ποτέ διαφορετικότητα.
Χ.Κ: Τώρα πια οι γυναίκες έχουμε αποδείξει ότι αποδίδουμε εξίσου καλά αν όχι καλύτερα και όσες υπάρχουν στον χώρο είναι ήδη καταξιωμένες επαγγελματίες και απολαμβάνουμε ίση αντιμετώπιση και σεβασμό με τους άντρες συναδέλφους μας. Χαίρομαι όταν βλέπω νεότερα κορίτσια να μπαίνουν στην ναυτιλία και όχι μόνο να αντέχουν αλλά και να διαπρέπουν.
Πόσο δύσκολο είναι για μια γυναίκα να καθιερωθεί στο χώρο αυτό και γιατί;
Χ.Α: Όπως σε κάθε επαγγελματικό χώρο και λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη την χρονική συγκυρία, ο άνθρωπος που έχει πάθος και όραμα για την εργασία του, που είναι ευέλικτος και εργάζεται σκληρά με υπομονή, πειθαρχεία και επιμονή στη λεπτομέρεια, ανεξαρτήτως φύλου, αποκλείεται στο τέλος να μην ανταμειφθεί.
Παρατηρούμε δε ότι ο ρόλος των γυναικών τόσο στον χώρο της ποντοπόρου εμπορικής ναυτιλίας όσο και σε άλλους κλάδους της οικονομίας συνεχώς ενισχύεται. Ήδη, πολλές γυναίκες απασχολούνται ενεργά και με πολύ μεγάλη επιτυχία όχι μόνο σε διευθυντικές θέσεις του χώρου των οικονομικών και νομικών υπηρεσιών, αλλά και σε αυτούς της διαχείρισης ναυλώσεων, των ασφαλειών, των επισκευών, του ανεφοδιασμού, των προμηθειών και της λειτουργίας των πλοίων, καθώς και της τεχνολογίας.
Λ.Κ: Στο χώρο μας δεν είναι δύσκολο να καθιερωθείς. Χρειάζεται σκληρή δουλειά, σεβασμός στους πελάτες και κυρίως να βρίσκεις λύσεις. Επίσης χρειάζεται συνέπεια, χαμόγελο και καθαρό βλέμμα.
Χ.Κ: Αυτό εξαρτάται μόνο από την ίδια. Χρειάζεται δυναμισμός, γρήγορη σκέψη, διπλωματία, καθημερινή ανάλυση δεδομένων ακόμα και ειδήσεων εμπορικών, οικονομικών, και πολιτικών που μπορεί την επόμενη μέρα να έχουν επίπτωση στην αγορά. ‘Άρα συνεχές διάβασμα και πολύ προσπάθεια είναι στο καθημερινό πρόγραμμα.
Υπάρχουν δυσκολίες για τις γυναίκες σε πολλούς κλάδους αλλά πάντα θα υπάρχουν εκείνες που τις ξεπερνούν και έχουν ηγετικούς ρόλους στην πολιτική, στην ιατρική, στη νομική, σε μεγάλους οργανισμούς, στις επιχειρήσεις κλπ.
‘Eχετε οικογένεια; Αν ναι πως συνδυάζετε την καριέρα με τα παιδιά και ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζετε στην καθημερινότητα σας;
X.K: Ναι έχω οικογένεια. Ο σύζυγος μου είναι στον ίδιο χώρο με εμένα και φαντάζομαι ότι θα μου ήταν πιο δύσκολο αν δεν ήταν, δεδομένων των υποχρεώσεων. ‘Έχω ένα γιο που είναι πλέον στα 24 και έχει αρχίσει να κτίζει και αυτός τη δική του καριέρα. Μία από τις πολλές δυσκολίες του επαγγέλματος, είναι η διαχείριση των θεμάτων που αφορούν στα παιδιά. Ωστόσο, νομίζω ότι μια επιτυχημένη επαγγελματίας μπορεί κάλλιστα να είναι και μια επιτυχημένη μαμά αν αφιερώνει ποιοτικό χρόνο στην οικογένεια της.
‘Ίσως σε βάρος του προσωπικού της χρόνου αλλά όταν τα παιδιά σου προοδεύουν, η επιβράβευση σε αποζημιώνει στο έπακρο. Μια γυναίκα που είναι καλή επαγγελματίας, πάντα βρίσκει τον τρόπο να ισορροπεί σωστά όσο λεπτές και να είναι οι ισορροπίες.
Λ.Κ: Είμαι παντρεμένη και έχω δυο κόρες 10 και 8 ετών. Προσπαθώ να κρατάω ισορροπία μεταξύ δουλειάς και οικογένειας. Τα απογεύματα τα αφιερώνω στις μικρές. Παίζουμε επιτραπέζια μετά το διάβασμα. Υπάρχουν στιγμές που θα μιλήσω στο τηλέφωνο ή θα στείλω μηνύματα για την δουλειά διακόπτοντας το παιχνίδι. Είναι μια στιγμή που δεν ευχαριστεί τα παιδιά αλλά προσπαθώ να τους εξηγήσω ότι αποτελεί μέρος της δουλειάς της μαμάς.
Θα παρότρυνατε νέες κοπέλες να ακολουθήσουν καριέρα στον χώρο αυτό και αν ναι τι θα τις συμβουλεύατε;
Χ.Α: Η Ελλάδα αποτελεί μια απο τις μεγαλύτερες ναυτικές δυνάμεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Η ελληνική ναυτιλία είναι ένας κλάδος που αναπτύσεται και εξελίσεται συνεχώς. Είναι πρωτοπόρος χάρις στην ευελιξία, καινοτομία και προσαρμοστικότητα του. Πάντοτε έχει ανάγκη από καλό ανθρώπινο δυναμικό.
Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για καριέρα στον τομέα της ναυτιλίας και του ευρύτερου χώρου υπηρεσιών για τις νέες κοπέλες και συνιστώ να τις ακολουθήσουν.
Θα τις συμβούλευα να είναι συνεπής, παρατηρητικές, δημιουργικές, και αποτελεσματικές. Να επιδιώκουν την εξέλιξη τους σε επαγγελματικό, μορφωτικό και προσωπικό επίπεδο.
Να προσπαθούν να απορροφούν όση περισσότερη γνώση μπορούν από τους έχοντες μεγαλύτερη εμπειρία.
Λ.Κ: Είναι ένας χώρος με προκλήσεις που σου δίνει την δυνατότητα να αναδεικνύεις την μοναδικότητα σου χωρίς να προκαλείς με υπερβολές η ακρότητες.
Χ.Κ: Ο χώρος αυτός είναι πολύ απαιτητικός και ανταγωνιστικός. Οι κοπέλες εκείνες που δεν φοβούνται την σκληρή προσπάθεια, τις προσωπικές θυσίες, που έχουν στόχους καριέρας και όνειρα δημιουργίας, φιλοδοξία, καλή αντίληψη, μεθοδικότητα, αποφασιστικότητα, ταχύτητα και αναλυτική σκέψη, ναι. Η ναυτιλία έχει ανάγκη τέτοια στελέχη ανεξαρτήτου φύλου.
mononews.gr